مکمل بنزین
برگزیده‌هابرترین‌ها

10 طراحی خاص برای سیستم استارت/استاپ خودرو!

تاچند سال پیش زمانیکه خودروی جدیدی معرفی می‌شد، یکی از مواردیکه جزء آپشن‌های خودرو به حساب می‌آمد دکمه استارت/استاپ یا به قولی سوئیچ خودکار روشن/خاموش بود. اما در حال حاضر شاهد استفاده از این ویژگی در اکثر خودروهای جدید هستیم. اگر دقت کرده باشید، ساختار کلی و شکل ظاهری این سیستم در خیلی از موارد شبیه هم هستند یعنی استفاده از یک دکمه گرد معمولی با نوشته و چراغی در مرکز آن که وضعیت ساده روشن یا خاموش بودن خودرو را نشان می دهد. اما هستند خودروسازانی که سعی کردند تمرکز ویژه‌ای برای طراحی این سیستم اختصاص بدهند و با ارائه مدلی خاص از آن، جذابیت ویژه‌ای به کابین خودرو بخشیده‌اند. در ادامه قصد داریم با 10 مورد از خاصترین و درعین حال جذابترین این سیستم‌ها آشنا شویم.

 

1- مینی

mini-start-button

کمپانی مینی در اکثر تولیدات خود از یک سیستم استارت/استاپ با طراحی بسیار جذاب و فوق العاده خاص استفاده کرده و به همین دلیل جایگاه اول را در این لیست ده‌تایی به خود اختصاص داده است. شاید اگر این سیستم در خودرویی گرانقیمت تعبیه می‌شد تا این حد جذاب نبود ولی مینی با قیمت مناسب این امکان را دراختیار علاقه‌مندان گذاشته تا ویژگی‌هایی از این دست را ارزان‌تر تجربه کنند. استفاده از یک شاسی در وسط داشبورد آنهم با شکل و شمایلی شبیه به دکمه‌های کابین خلبان در هواپیما مطمئنا از نظر خیلی‌ها بسیار متفاوت و جذاب است.

 

2- لامبورگینی

lamborghini-huracan-start-button

کمپانی سرشناس لامبورگینی در مدل‌های تولید شده خود اقدام به تعبیه این سیستم در مکانهای متفاوتی از جمله کنسول میانی نموده است. به طور مثال در مدل Huracan  یک پنل که ساختار کلی آن الهام گرفته شده از هواپیمای جت جنگنده است، برای این سیستم طراحی شده که برای استفاده از آن ابتدا باید محافظ را بالازده و بعد دکمه استارت/استاپ را فشرد. به طور مشابه در مدل Aventador هم همین سیستم استفاده شده اما با این تفاوت که دکمه کاملا در زیر پوشش قرمز رنگ مخفی شده است.

 

3- ولوو  XC90

volvo-xc90-start-button

ولوو در سری جدید محصولاتش سعی کرده تکنولوژی و مدرنیته را در قالب یک فرمت لوکس به مشتریان عرضه کند. اگر برای اثبات این حرف نیاز به سند و مدرکی باشد، کافیست به نحوه طراحی دکمه استارت/استاپ مدل XC90 نگاه کنید که چطور مانند یک جواهر گرانقیمت در کنسول مرکزی خودنمایی می‌کند.

 

4- فراری

ferrari-start-button

اگر بخواهیم صرفا به نوع دکمه اشاره داشته باشیم، باید گفت فراری از یک مدل بسیار ساده و معمولی استفاده کرده اما وقتی به محل جاسازی آن که روی فرمان است و همینطور اسم فراری توجه کنیم، متوجه می شویم مطمئنا پیچیده‌گی‌های خاصی برای طراحی آن پشت سر گذاشته شده تا به خوبی الهام بخش یک حس رانندگی با ماشین مسابقه باشد! مخصوصا با رنگ قرمز خود!

 

5- استون مارتین

aston-martin-start-button

خودروسازان بریتانیایی علاقه خاصی به رعایت جزئیات دقیق در طراحی محصولات مخصوصا آپشن‌های لوکس دارند و استون مارتین هم از این قاعده مستثنی نیست. این موضوع را می‌توان به خوبی از نحوه طراحی بسیار لوکس سیستم استارت/استاپ سری خوردوهای این شرکت مشاهده کرد که دربرخی از مدل‌ها اضافه شدن سنگ کریستالی ناب به آن جلوه ظاهری بسیار خاصی ایجاد کرده است.

 

6- مرسدس  SLR McLaren

mj-mclaren-slr-722-10

زمانیکه مرسدس مدل SLR McLaren را عرضه کرد، به اعتقاد خیلی‌ها یکی از نادرترین وعجیب‌ترین طراحی‌ها در صنعت خودرو پابه عرصه رقابت گذاشت. در فضای کابین این خودرو هم عجایب زیادی به چشم می‌خورد که یکی از آنها محل تعبیه دکمه استارت/استاپ است. این سیستم به طور جالب بر روی سردنده خودرو تعبیه شده که با بلند کردن روکش آن، با نورپردازی خاصی در دسترس خواهد بود. شاید استفاده از آن حس جیمز باند را برای شروع یک ماموریت به راننده القا کند!  البته مرسدس این سیستم را درکلاس E هم استفاده کرده ولی با این تفاوت که روکشی برای آن طراحی نشده است.

 

7- مرسدس SLS AMG

mercedes-sls-gt-start-button

مرسدس نشان داده که در جایابی قطعات خودرو واقعا هوشمند عمل می‌کند چراکه با توجه به نوع کاربری خودرو و حسی که قرار است به راننده منتقل شود برنامه‌ریزی‌های حساب شده‌ای انجام می‌دهد. مدل SLS AMG هم یکی از خودروهای خاص این شرکت است که انصافا طراحی ظاهری و داخلی جذابی دارد. دکمه استارت/استاپ این خودرو در کنسول مرکزی و در بستری مملو از فیبر کربن قرار گرفته که تم قرمز رنگ آن جذابیتش را دوچندان کرده است.

 

8- تسلا

tesla-model-s-interior

خودروهای تسلا را می توان نمونه‌های بارزی از تکنولوژی و نوآوری نوین به حساب آورد. طراحان این مدل‌ها علاقه خاصی در به کاربردن و تعبیه دکمه در فضای کابین ندارند. پس باید گفت از دکمه استارت/استاپ هم خبری نیست. اما چرا این خودرو در لیست ما قرار گرفته؟ به خاطر جذابیتی که سیستم روشن شدن خودرو دارد، حیف بود که به آن اشاره‌ای نشود. در خودروهای تسلا به محض اینکه راننده وارد خودرو می‌شود سیستم شناسایی مرکزی خودرو وارد عمل شده و بعد از تائید شدن، راننده با یک فشار ساده برروی پدال ترمز می‌تواند خودرو را روشن کند. به همین سادگی!

 

9- بی‌ام‌و i3

bmw-i3-start-button

بی‌ام‌و سعی کرده با به کاربردن موارد گوناگون و جالب توجه، مدل i3 را در بین همرده‌هایش بسیار متمایز کند. یکی از این موارد محل قرارگیری دکمه استارت/استاپ خودرو است که بر روی قسمت انتهایی دنده خودنمایی می‌کند. لازم به ذکر است که دنده این خودرو در پشت فرمان قرار گرفته و به همین جهت محل قرار گیری دکمه استارت در نوع خودش جالب است.

 

10- شورولت کامارو

camaro-start-button

آخرین مورد در این لیست ده تایی شاید به اندازه موارد دیگر جذابیت نداشته باشد، اما همینکه شاهد سنت شکنی برای استفاده از دکمه گرد و به کاربردن مدل مستطیل شکل به جای آن هستیم، در حد خودش جذاب به نظر می‌رسد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا