مکمل بنزین
اخبار روز خودروبرگزیده‌هاتازه‌هاخبر

موتور بنزینی سایپا آریا هیبرید مشخص شد

در نهمین کنگره انجمن علوم صوتی ایران که در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، اطلاعات جدیدی را از محصولات آتی منتشر کرد. یکی از این خودروها، نسخه هیبریدی سایپا آریا بوده که مدتیست اخبار تامین فناوری‌های موتوری آن توسط شرکت DAE منتشر شده است.

محمدعلی تیموری مدیرعامل سایپا در نهمین کنگره انجمن علوم صوتی ایران که در دانشگاه علم و صنعت

همانطور که پیش‌تر نیز توسط پایگاه خبری چرخان اعلام شد، سایپا برنامه دارد تا آریا را با دو نوع قوای فنی به بازار عرضه کند. نمونه اول، نسخه تماما بنزینی بوده که مجهز به پیشرانه 2 لیتری است. پیشرانه 2 لیتری تنفس طبیعی GDI در نظر گرفته شده برای آریا، برای بازار ایران، N20 نام دارد که در چین توسط کمپانی DAE تولید می‌شود. این پیشرانه، توانایی تولید 110 کیلووات معادل 147.5 اسب بخار، قدرت و 204 نیوتن متر، گشتاور را دارد.

تصاویر تبلیغاتی سایپا آریا منتشر شد

نمونه دوم، نسخه هیبریدی است. چندی پیش بود که طی مطلبی اختصاصی، به 4 پیشرانه وارداتی (DAE) جدید سایپا نگاهی انداختیم. در میان پیشرانه‌های جدید، موتوری با مشخصات 1.6 لیتری تنفس طبیعی با تکنولوژی میتسوبیشی دیده می‌شد که M16K نام داشت. باتوجه به در اختیار داشتن موتور ME16 توسط سایپا، برایمان عجیب بود که چرا سایپا برنامه واردات موتوری با حجم یکسان را دارد!

موتورHARBIN DONGAN DAE سایپا آریا هیبرید
موتور M16K

اما امروز و در نهمین کنگره انجمن علوم صوتی ایران، مدیرعامل سایپا اعلام کرد که نسخه هیبریدی آریا مجهز به پیشرانه بنزینی 1.6 لیتری تنفس طبیعی خواهد بود که مصرف سوخت پایینی دارد. به نظر می‌رسد که موتور 1.6 لیتری آریا هیبرید، همان موتور M16K بوده و سایپا نمی‌خواهد تا در این نسخه، از پیشرانه ME16 خود استفاده کند. البته لازم به ذکر است که پیشرانه ME16 دارای استاندارد یورو 5 بوده و پیشرانه M16K، از استاندارد یورو 6 بهره می‌برد.

موتور M16K جزو سری 4J موتورهای DAE محسوب شده و برای بازار ایران، M16K نام‌گذاری شده است. این موتور توانایی تولید 90 کیووات معادل 121 اسب بخار، قدرت را دارد که به نظر قوی‌تر از موتور ME16 است.

فعلا اطلاعاتی درباره پیشرانه الکتریکی آریا هیبرید، در اختیار نبوده و مشخص نیست که درنهایت، خروجی نهایی این خودرو، چقدر خواهد بود…

سایپا آریا هیبرید - SAIPA ARIYA HYBRID
سایپا آریا هیبرید – SAIPA ARIYA HYBRID

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI - خبرنگار و فعال حوزه خودرو - Automotive industry journalist - Репортер автомобильной промышленности- 汽车行业记者

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا