مکمل بنزین
رپورتاژ

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

ایتالیا معروف ترین و بهترین کشور اروپا محسوب می شود. ایتالیا به دلیل امپراطوری بزرگ روم در گذشته از اصیل ترین و باستانی ترین کشورهای دنیا به شمار می آید. دانشجویان زیادی  در سراسر جهان خواهان تحصیل در ایتالیا و دانشگاه های این کشور هستند؛ به همین منظور افرادی که قصد تحصیل در ایتالیا را دارند و ملیتی غیراروپایی دارند، باید ویزای تحصیلی دریافت کنند. ایتالیا از کشورهای محبوب برای مهاجرت است خصوصا مهاجرت تحصیلی متقاضیان زیادی دارد؛ زیرا دانشگاه های ایتالیا در زمره بهترین دانشگاه های جهان قرار دارند. از جمله عواملی که سبب شده دانشجویان خارجی زیادی ایتالیا را برای تحصیل انتخاب کنند به مواردی مثل: پایین بودن هزینه زندگی، سطح بالای دانشگاه ها، برخورداری از بیمه سلامت، تاریخ و تمدن ایتالیا و کیفیت بالای زندگی می توان اشاره کرد. در این مقاله از سایت مؤسسه مهاجرت تحصیلی خسروان قصد داریم درباره مهاجرت تحصیلی به ایتالیا صحبت کنیم.

شرایط ویزای تحصیلی ایتالیا

کشور ایتالیا در قلب دریای مدیترانه و جنوب اروپا واقع شده که در آن ۴۰ مورد از بهترین دانشگاه های جهان قرار دارد؛ به همین خاطر مقصدی ایده‌آل برای دانشجویان خارجی است. اگر تمایل دارید در یکی از دانشگاه های ایتالیا، رشته ای که دوست دارید را بخوانید در ابتدا باید همچون سایر کشورها، نسبت به اخذ ویزای تحصیلی این کشور اقدام کنید. ویزای تحصیلی ایتالیا در واقع مجوز و تاییدیه ای است که به پاسپورت اضافه شده  و به دانشجویان خارجی این امکان را می دهد تا در موسسات آموزشی و دانشگاه های واجد شرایط ایتالیا مشغول به تحصیل شوند. برای دریافت ویزای تحصیلی باید شرایط زیر را داشته باشید:
•    در وهله اول باید در یکی از دانشگاه ها، کالج ها یا مؤسسات آموزشی ایتالیا پذیرفته شوید.
•    در صورت پذیرش نامه ای به شما ارسال خواهد شد که اثبات می کند در دوره های آموزشی دانشگاه های این کشور می توانید مشغول به تحصیل شوید.
•    شرط دیگر دریافت ویزای تحصیلی، داشتن تمکن مالی است، یعنی بتوانید در طول مدت تحصیل در ایتالیا از عهده هزینه های تحصیل و زندگی بربیایید.
•    یکی دیگر از شروط دریافت ویزای تحصیلی، داشتن یک گذرنامه معتبر است. گذرنامه باید حداقل دو صفحه خالی ویزا داشته باشد.
•    فرد فاقد سوء سابقه کیفری باشد چون در غیر این صورت ویزای تحصیلی صادر نمی شود.
•    یکی از شروط مهم دریافت ویزای تحصیلی، داشتن مهارت زبانی است به طوری که فرد باید در آزمون های معتبر زبان مثل آیلتس و تافل نمره قبولی داشته باشد.
•    برای ورود به ايتاليا و تحصیل در آنجا شما نباید منع شده باشید.

بهترین دانشگاه های ایتالیا برای مهاجرت تحصیلی

اعتبار علمی دانشگاه های ایتالیا در سطح بسیار بالایی قرار دارد به گونه ای که مدرک تحصیلی دریافتی از مؤسسات آموزشی ایتالیا در اکثر کشورها دنیا معتبر است. تحصیل در این دانشگاه ها به دانشجویان کمک می کند تا در بسیاری از کشورهای دنیا شغلی مناسب پیدا کنند. کلا ۳۰ دانشگاه در ایتالیا وجود دارد که از بین آن ها ۱۲ دانشگاه در لیست ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند. اعتبار و ارزش دانشگاه های ایتالیا فقط به چند رشته محدود نمی شود بلکه در کالج های این کشور رشته های متنوع با کیفیت بالا و مطابق با استانداردهای جهانی ارائه می شود. بسیاری از رشته های دارای مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری هستند. از جمله بهترین دانشگاه های ایتالیا که می توانید برای مهاجرت تحصیلی انتخاب کنید به شرح زیر هستند:
•    دانشگاه پلی تکنیک میلان
•    دانشگاه پلی تکنیک تورین
•    دانشگاه بولونیا
•    دانشگاه ساپینزا رم
•    دانشگاه پادوا
•    دانشگاه میلان
•    دانشگاه ترنتو
•    دانشگاه فدریکو دوم
•    دانشگاه پیزا

چرا مهاجرت تحصیلی به ایتالیا طرفداران زیادی دارد؟

دلایل زیادی وجود دارد که دانشجویان بين‌المللی، کشور ایتالیا و دانشگاه های مطرح  این کشور را برای تحصیل انتخاب می کنند. مهمترین دلایل مهاجرت تحصیلی به ایتالیا موارد زیر هستند:

  • مقرون به صرفه بودن هزینه دانشگاه های ایتالیا

دانشگاه های دولتی ایتالیا نسبت به دانشگاه های دولتی سایر کشور ها بسیار مقرون به صرفه بوده و هزینه زیادی برای دانشجویان به دنبال ندارد.

  • برخورداری از بالاترین سطح سیستم آموزشی

دانشگاه بولونیا قدیمی ترین دانشگاه اروپا است که قدمتی ۱۰۰۰ ساله دارد و هم اکنون نیز در حال فعالیت است. بولونیا نام فرآیندی است که طبق آن دوره های آموزش منسجم تر، یکنواخت تر و جذاب تر برگزار می شود. در بسیاری از کشورها از سیستم آموزشی بولونیا برای تدریس و آموزش دانشجویان استفاده می شود؛ از همین رو اگر دانشجویان در دانشگاهی تحصیل کنند که این سیستم آموزشی اجرا می شود، مدرک تحصیلی آن ها در هر کشوری به رسمیت شناخته می شود. به طور کلی می توان گفت ایتالیا در زمینه آموزش عالی تجربه غنی و طولانی مدتی دارد.

  • پیشتازی ایتالیا در مد و معماری

معماری و طراحی ساختمان ها و بناهای واقع در ایتالیا؛ به خصوص شهر میلان نشان می دهد که دانشگاه های این کشور بهترین مکان برای تحصیل در رشته های مهندسی هستند. سالیانه دانشجویان داخلی و بین‌المللی فراوانی جهت تحصیل در رشته های مهندسی به این کشور مهاجرت می کنند؛ چون تدریس توسط بهترین اساتید مهندسی جهان آموزش داده می شود.

  • برخورداری از آب و هوای مدیترانه ای

ایتالیا یکی از کشورهای خوش آب و هوا در جهان به شمار می آید و برای کسانی که قصد مهاجرت برای تحصیل را دارند بهترین گزینه است.

  • بازدید از مکان های تاریخی شگفت انگیز

کشور ایتالیا در گذشته های دور امپراطوری روم را به خود دیده است؛ به خاطر همین از مکان های تاریخی و گردشگری زیادی برخوردار است. دانشجویان بين‌المللی که برای تحصیل در ایتالیا وارد این کشور می شوند در اوقات فراغت می توانند از قدیمی ترین و چشمگیرترین آثار باستانی و تاریخی دیدن کنند.

بورسیه های تحصیلی در ایتالیا

ارائه بورسیه تحصیلی توسط دولت ایتالیا یکی از عواملی است که موجب شده بسیاری از دانشجویان  سراسر دنیا جذب این کشور شوند؛ به همین خاطر ایتالیا به مقصد مهاجرت تحصیلی بسیاری از دانشجویان خارجی، به ویژه ایرانیان تبدیل شده است. موسسات آموزشی، دانشگاه ها و نیز دولت ایتالیا، هر سال بورسیه های تحصیلی زیادی را به دانشجویانی که واجد شرایط دریافت بورسیه هستند، ارائه می دهند. بورسیه تحصیلی ایتالیا انواع مختلفی دارد و بسته به دانشگاه انتخابی درصد مشخصی از شهریه و هزینه های زندگی را پوشش می دهند.

هزینه های تحصیلی در ایتالیا

اگر برای ادامه تحصیل در رشته ای که دوست دارید به دنبال یک کشور ارزان قیمت از لحاظ تحصیلی هستید، ایتالیا گزینه بسیار ایده‌آلی است؛ زیرا هزینه تحصیل در ایتالیا در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بسیار پایین است. هزینه تحصیل در ایتالیا حتی از هزینه تحصیل رایگان در آلمان و استرالیا نیز پایین تر است. از آنجایی که قدیمی ترین دانشگاه های جهان در این کشور قرار دارد، تحصیلات با بالاترین کیفیت و هزینه بسیار پایین به دانشجویان ارائه می شود. اگر چه هزینه های تحصیلی در ایتالیا پایین است اما هزینه های دیگری مثل: مخل اقامت، غذا، حمل و نقل، کتاب و…. نیز وجود دارد.

مدارک مورد نیاز برای پذیرش از دانشگاه های ایتالیا

دریافت ویزای تحصیلی از یک دانشگاه یا کالج معتبر در ایتالیا طبق برنامه تحصیلی، مقطع تحصیلی و نوع دانشگاه متفاوت است. اما با این وجود رایج ترین مدارک مورد نیاز برای ارائه درخواست اخذ پذیرش تحصیلی دانشگاه های کشور ایتالیا موارد زیر هستند:
•    فرم کامل شده درخواست پذیرش: این فرم می تواند به صورت کاغذ یا آنلاین ارسال شود.
•    کپی از مدرک دیپلم یا معدل آن: این کپی می تواند شامل ریز نمرات تحصیلی یا گواهی پایان تحصیلات باشد.
•     مدرک مهارت زبان: گواهی یا مدرک زبان (آیلتس یا تافل) که فرد نمره قابل قبولی گرفته باشد.
•    رزومه کاری: شامل تحصیلات، تجربه ها، مهارت و دستاوردهای تحصیلی و کاری دانشجو.
•    انگیزه نامه: در این نامه دانشجو باید توضیح دهد که چرا به تحصیل در این رشته علاقه دارد و چه هدفی دارد.
•    توصیه نامه: این نامه باید به توصیه معلمان، استادان یا کارفرمایان جهت تایید مهارت های علمی و حرفه ای دانشجویان نوشته شود.
•    پاسپورت یا کارت شناسایی معتبر: جهت اثبات هویت و تابعیت دانشجو الزامی است.
•    نمونه کار هنری: اگر دانشجویان خارجی قصد دارند در رشته های شهرسازی، طراحی یا معماری تحصیل کنند، باید نمونه کار عملی به دانشگاه مورد نظر ارسال کنند.
•    نمره آزمون های SAT  یا ACT  دریافت نمره قبولی در این آزمون برای تحصیل در برخی از دانشگاه های ایتالیا لازم است.
•    برنامه تحصیلی دقیق: در این برنامه باید تعداد ساعات دوره های تحصیلی و فعالیت های آموزشی براساس برنامه تحصیلی دانشگاه ارائه شود.
•    عکس اخیرا گرفته شده: عکس باید در اندازه و ابعاد پاسپورت باشد.

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا با موسسه مهاجرت تحصیلی خسروان

این روزها بسیاری از دانشجویان خصوصا دانشجویان ایرانی برای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا علاقه زیادی دارند. اما مشکلی که وجود دارد این است که دانشجویان از شرایط مهاجرت به ایتالیا برای تحصیل اطلاعات چندانی ندارند؛ بنابراین بهتر است با وکلا یا مشاوران یک موسسه مهاجرت تحصیلی مشورت کنند. مشاوران موسسه مهاجرت تحصیلی خسروان از شرایط تحصیل در ایتالیا، شرایط دریافت ویزای تحصیلی، نحوه دریافت بورسیه تحصیلی ایتالیا، هزینه های تحصیل و….آگاهی کاملی دارند و می توانند دانشجویان را در انتخاب بهترین رشته در یکی از دانشگاه های واجد شرایط راهنمایی کنند.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و چرخان در تهیه آن نقشی نداشته است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا