مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هابررسی

بررسی جتا VA3، سدان اقتصادی فولکس واگن برای رقابت با چینی‌های بازار

همان‌طور که بارها در چرخان اشاره کرده‌ایم، شرکت ماموت خودرو که واردات محصولات فولکس واگن را در کارنامه دارد، به‌زودی اقدام به واردات محصولات برند جتا خواهد کرد. طبق اسناد گمرک، هر سه محصول این برند اقتصادی آلمانی ثبت سفارش شده و راهی بازار ایران خواهند شد؛ بنابراین، در ادامه قصد بررسی تنها سدان حال حاضر سبد محصولات جتا VS3 را داریم.

برند جتا

جتا نام یکی از سدان‌های فولکس واکن است که پیشینه آن به سال 1979 بازمی‌گردد و همچنان در حال تولید است. در سال 2019 اما فولکس‌واگن از نام جتا برای یک برند اقتصادی جدید برای بازار چین استفاده کرد.

این برند از طریق سرمایه‌گذاری مشترک بین فولکس واگن و شرکت چینی فاو ایجاد شد.

برند جتا در حال حاضر سه محصول مختلف شامل یک سدان و دو کراس اوور را به بازار عرضه می‌کند که همان‌طور که گفته شد، ماموت خودرو قصد واردات هر سه آن‌ها را دارد.

محصولات جتا که در کارخانه مشترک فاو و فولکس‌واگن در چنگدوی چین تولید می‌شوند، از پیشرانه، پلت‌فرم و سایر قطعات فنی محصولات گروه فولکس‌واگن استفاده می‌کنند اما قیمت ارزان‌تری دارند.

بررسی جتا VA3 سدان اقتصادی فولکس واگن

جتا VA3

VA3 سدان کامپکتی است که در اوایل سال 2019 به‌عنوان دومین محصول برند جتا پس از کراس‌اوور جتا VS5 معرفی شد. این خودرو روی پلت‌فرم A05 گروه فولکس واگن ساخته شده است.

البته این پلت‌فرم خیلی مدرن نبوده و از سال 2008 در محصولات اقتصادی مختلف گروه فولکس واگن مثل سئات ایبیزا، فولکس واگن پولو و اشکودا راپید استفاده می‌شود.

VA3 اما در اصل نسخه فیس لیفت و ری‌بج شده (تغییر برند داده‌شده) از نسل دوم نسخه چینی فولکس واگن جتا است که اولین بار در سال 2013 معرفی شد و توسط جوینت ونچر فاو-فولکس‌واگن در چین تولید می‌شد.

پس از تأسیس برند مستقل جتا در سال 2019، این سدان کامپکت با فیس‌لیفتی به برند جتا منتقل شد و تولید و عرضه آن با نام فولکس واگن جتا خاتمه یافت.

بررسی جتا VA3 سدان اقتصادی فولکس واگن

طراحی بیرونی جتا VA3

ازآنجایی‌که پیشینه جتا VA3 به سال 2013 بازمی‌گردد، خیلی خودروی مدرنی نیست و از همان ابتدا نشان می‌دهد که با یک سدان اقتصادی ارزان‌قیمت طرف هستیم.

بااین‌حال، برای تبدیل جتای قدیمی به VA3، قسمت جلو و عقب خودرو طبق زبان طراحی برند جتا بازطراحی شده است؛ بنابراین، در جلوی این سدان کامپکت مثل کراس اوور VS5 شاهد چراغ‌هایی چندضلعی و جلوپنجره‌ای با الگوی کرومی هستیم.

در عقب نیز چراغ‌های جدیدی طراحی شده که زیباتر و ظریف‌تر به نظر می‌رسد. پروفیل جانبی اما هیچ تغییری نسبت به جتای قدیمی نداشته است.

به‌طورکلی، هرچند VA3 چندان مدرن و چشمگیر به نظر نمی‌رسد ولی به‌عنوان یک سدان اقتصادی می‌توان طراحی آن را قابل‌قبول دانست. این خودرو 4,501 میلی‌متر طول، 1,704 میلی‌متر عرض و 1,469 میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصله محوری آن برابر با 2,604 میلی‌متر است.

بررسی جتا VA3 سدان اقتصادی فولکس واگن

داخل و تجهیزات جتا VA3

برخلاف بیرون، در داخل VA3 می‌توان گفت هیچ تغییر بزرگی نسبت به جتای قدیمی صورت نگرفته و شاهد همان طراحی ساده و قدیمی هستیم که با فضایی مملو از پلاستیک خشک سیاه کاملاً شخیصت اقتصادی خود را نشان می‌دهد.

در اینجا همان دریچه‌های تهویه دایره‌ای، غربیلک فرمان سه پره و صفحه آمپر آنالوگ هستیم و طراحان تنها زحمتی که به خود داده‌اند جایگزینی لوگوی فولکس‌واگن روی غربیلک فرمان با لوگوی جتا بوده است!

البته در تیپ‌های بالاتر و نسخه اتوماتیک، به لطف کنترل‌های دیجیتالی سیستم تهویه، تریم‌های مشکی‌رنگ و تودوزی دورنگ، حال و هوای کابین VA3 کمی بهتر شده و از حالت خسته‌کننده تیپ‌های پایینی کمی فاصله می‌گیرد.

در این خودرو همچنین بسته به تیپ، تجهیزات زیر ارائه می‌شود:

  • رینگ‌های آلیاژی
  • ترمز کمکی
  • سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای
  • سنسورهای پارک جلو و عقب
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
  • دی‌لایت
  • بلوتوث
  • حداکثر شش ایربگ
  • چراغ‌های جلوی خودکار
  • سنسور نور
  • پاور ویندوز

بنابراین، VA3 امکانات خیلی زیادی ندارد و از بسیاری از سیستم‌های ایمنی و کمک‌راننده امروزی بی‌بهره است.

همچنین در تمام تیپ‌های این خودرو کنترل تهویه به‌صورت دستی صورت می‌گیرد هرچند که در تیپ‌های بالایی این کنترل‌ها دیجیتالی هستند.

بررسی جتا VA3 سدان اقتصادی فولکس واگن

پیشرانه و گیربکس جتا VA3

جتا VA3 در چین فقط با یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی عرضه می‌شود که 112 اسب بخار قدرت و 145 نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال نیروی این موتور هم گیربکس‌های پنج سرعته دستی و شش سرعته اتوماتیک قابل انتخاب است که قطعاً در کشورمان نسخه اتوماتیک ارائه می‌شود.

VA3 در نسخهٔ اتوماتیک برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت به 12.5 ثانیه زمان نیاز دارد و در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی 5.6 لیتر بنزین مصرف می‌کند.

بررسی جتا VA3 سدان اقتصادی فولکس واگن

قیمت و جمع‌بندی

VA3 در چین بسته به تیپ با قیمتی از 65,800 یوآن معادل 9,230 دلار تا 92,800 یوآن معادل 13 دلار عرضه می‌شود. گمرک ایران اما قیمت پایه این خودرو را با احتساب تعرفه 55 درصدی و بدون احتساب هزینه‌های جانبی مثل شماره‌گذاری و…، 20,792 یورو اعلام کرده است؛ بنابراین، برای این خودرو باید در بازار کشور انتظار قیمتی فراتر از یک میلیارد و 100 میلیون تومان را داشته باشیم. بااین‌حال، اگر VA3 با قیمتی زیر 1.5 میلیارد تومان به بازار عرضه شود، به لطف تکنولوژی آلمانی قطعاً می‌تواند عرصه را بر سدان‌های چینی بازار تنگ کند.

مشخصات فنی جتا VA3

پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر
قدرت 112 اسب بخار
گشتاور 145 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو
شتاب صفرتاصد 12.5 ثانیه
طول 4,501 میلی‌متر
عرض 1,704 میلی‌متر
ارتفاع 1,469 میلی‌متر
فاصله محوری 2,604 میلی‌متر
وزن 1125 کیلوگرم
مصرف سوخت 5.6 لیتر ترکیبی
ظرفیت باک 53 لیتر
حجم صندوق بار 545 لیتر

 

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. قیمت بالای یه تومن با این حجم امکانات و آپشن پایین؟
    واقعا هیچ شانسی در برابر بسیاری از چینی‌های بازار نخواهد داشت…
    مخصوصا با این حجم از سادگی و اقتصادی بودن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا