مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

نقد بررسی ویژگی‌ها و مشخصات هیوندا کرتا وارداتی

چندی پیش در چرخان خبر از ورود نمونه‌های اولیه هیوندای کرتا به تهران دادیم. گفته می‌شود این خودروها برای برگزاری کلاس‌های فنی و آموزش خدمات پس از فروش وارد یکی از نمایندگی‌های هیوندا (مشترک کرمان موتور و آسان موتور) شده‌اند؛ بنابراین، به نظر می‌رسید واردات کرتا به کشور قطعی باشد و احتمالاً این یکی از اولین خودروهای کره‌ای وارداتی جدید خواهد بود که در کشورمان خواهیم دید. به همین دلیل، قصد داریم در ادامه بیشتر با هیوندا کرتا آشنا شویم.

معرفی کلی هیوندای کرتا

هیوندا کرتا کراس‌اوور ساب‌کامپکت (کوچک‌تر از کامپکت) است که در سبد محصولات هیوندای بالاتر از مدل هیوندا ونیو و پایین‌تر از توسان قرار می‌گیرد و برای بازارهای نوظهور مثل چین، هند و روسیه در نظر گرفته شده است. این خودرو اولین بار با نام ix25 در قالب نمونه‌ای نزدیک به تولید در نمایشگاه خودروی پکن سال 2014 رونمایی شد و از اواسط همان ماه راهی بازار چین شد.

تولید این خودرو در سال 2015 نیز با نام کرتا در هند آغاز شد.

نام کرتا از جزیره کرت در یونان گرفته شده است. در بازارهای توسعه‌یافته‌تر مثل آمریکای شمالی، اروپا و کره جنوبی اما کرتا عرضه نمی‌شود و بجای آن مدل کوچک‌تر اما پیشرفته‌تر کونا به فروش می‌رسد.

هیوندای کرتا

هیوندای کرتا از سال 2017 به پرفروش‌ترین شاسی‌بلند روسیه، از سال 2020 به پرفروش‌ترین شاسی‌بلند هند و از سال 2019 به سومین مدل پرفروش هیوندای در سطح جهان تبدیل شد.

در اوایل سال 2019 نیز هیوندای نسل دوم کرتا را معرفی کرد. این نسل روی پلت‌فرم K2 هیوندای-کیا مشترک با مدل‌هایی مثل کیا سلتوس ساخته شده و در کشورهای مختلفی مثل چین، هند، برزیل و اندونزی تولید می‌شود. در این نسل همچنین نسخه کشیده‌تر کرتا با سه ردیف صندلی هم تولید می‌شود که بسته به بازار با نام آلکازار و گرند کرتا به فروش می‌رسد.

هیوندای کرتا

طراحی بیرونی هیوندا کرتا

هیوندای در پاییز گذشته نسخه فیس‌لیفت نسل دوم کرتا را رونمایی کرد که تغییرات بزرگی را در قسمت دماغه تجربه کرده است.

در ایران نیز همین نسخه جدید عرضه خواهد شد. کرتا فیس‌لیفت در قسمت جلو با جلوپنجره ماتریکسی بزرگ و دی‌لایت‌هایی که در طرفین آن به شکل زیبا و هوشمندانه‌ای ادغام شده به همراه چراغ‌های اصلی در گوشه‌های سپر، شباهت بسیار زیادی به توسان دارد تا جایی که می‌توان آن را یک بچه توسان دانست!

بااین‌حال، در عقب شرایط متفاوت بوده و چراغ‌ها مشابه پیش از فیس‌لیفت هستند. بااین‌حال، این چراغ‌ها با طراحی منحصربه‌فرد سه‌قسمتی که شامل یک بخش بزرگ چندضلعی در پایین، یک بخش باریک افقی در بالا و قطعه چهارضلعی کوچکی بین آن‌هم می‌شود، نمای جالبی دارند.

هیوندای کرتا
هیوندای کرتا نمای عقب

تجهیزات و طراحی داخلی کرتا

کرتا در داخل نیز مثل بیرون دنباله‌روی برادر بزرگ‌تر خود است. در اینجا، فرم کلی داشبورد، طراحی غربیلک فرمان و محل نصب دریچه‌های تهویه مرکزی، کاملاً مشابه توسان است؛ بنابراین، کرتا درواقع حکم یک توسان کوچک و ارزان را دارد و برای بازار محدود کشورمان گزینه مناسبی خواهد بود.

این کراس‌اوور کوچک کره‌ای 4,315 میلی‌متر طول، 1,790 میلی‌متر عرض و 1,630 میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصله محوری آن برابر با 2,610 میلی‌متر است؛ بنابراین، کرتا خودرویی هم‌اندازه ام‌وی‌ام X55 پرو خواهد بود.

هیوندای کرتا
هیوندای کرتا داخل

امکانات و تجهیزات

فعلاً مشخص نیست که کرتا در چه سطح آپشنی وارد بازار ایران خواهد شد. ولی با توجه به تصاویر ارسالی، می‌توان حدس زد که این خودرو به چه امکاناتی مجهز است. از مهم‌ترین امکانات رفاهی و ایمنی کرتا می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • صفحه آمپر دیجیتالی
  • دی لایت
  • سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای
  • رینگ‌های آلومینیومی تراش‌خورده دورنگ
  • سامانه کنترل پایداری
  • نمایشگر لمسی همراه با دوربین عقب
  • آینه‌های جانبی تاشو برقی
  • سنسورهای نور و باران
  • شیفترهای پشت فرمان
  • چهار ایربگ
  • کروز کنترل
  • فرمان دی کات
  • و…

پیشرانه کرتا

طبق گفته‌ها، قلب محرک کرتا قرار است با پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی در ایران عرضه شود. این موتور 115 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور دارد و به یک گیربکس CVT متصل می‌شود.

این خودرو با این موتور ظرف 12 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و به حداکثر سرعت 170 کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کند.

علاوه بر این، احتمالاً نسخه مجهز به پیشرانه 1.4 لیتری توربو و گیربکس دوکلاچه هم وجود دارد زیرا در نمونه‌هایی که به ایران وارد شده‌اند، پدال‌های تعویض دنده پشت فرمان دیده می‌شود که نشان از گیربکس هفت سرعته دوکلاچه دارد. این نسخه نیز با 140 اسب بخار قدرت و 242 نیوتن متر گشتاور، برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت به 9.7 ثانیه زمان نیاز دارد و به حداکثر سرعت 185 کیلومتر بر ساعت دست میابد.

هیوندای کرتا

قیمت

فعلاً نمی‌توانیم در مورد قیمت دقیق هیوندای کرتا در بازار کشورمان صحبت کنیم زیرا هنوز نه نوع پیشرانه این کراس‌اوور کره‌ای برای بازار ایران مشخص شده و نه سطح تجهیزات آن. بااین‌حال، قیمت کرتا هم‌اکنون در بازار امارت با پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی و گیربکس CVT از 76 هزار درهم آغاز می‌شود که با نرخ درهم 13,500 تومان کنونی، معادل یک میلیارد تومان خواهد بود؛ بنابراین، اگر تعرفه و سایر هزینه‌ها را هم در نظر بگیریم، برای این کراس‌اوور کوچک احتمالاً باید انتظار قیمت دو میلیارد تومان را در کشورمان داشته باشیم.

جدول مشخصات فنی هیوندا کرتا

پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر
قدرت 115 اسب بخار
گشتاور 144 نیوتن متر
گیربکس CVT
محور محرک جلو
شتاب صفرتاصد 12 ثانیه
حداکثر سرعت 170 کیلومتر/ساعت
طول 4,315 میلی‌متر
عرض 1,790 میلی‌متر
ارتفاع 1,630 میلی‌متر
فاصله محوری 2,610 میلی‌متر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا