مکمل بنزین
مقایسهمشاوره خریدبرگزیده‌ها

مقایسه اطلس سایپا و پژو 207 با موتور TU3، کدام هاچبک انتخاب بهتری است؟

در بازار خودروی کشورمان، بخش هاچ‌بک‌ها کمترین تنوع را دارد و با خاتمه تولید خودروهایی مثل پژو 206، تیبا 2 و ام‌وی‌ام 315، گزینه‌های خریداران بسیار محدودتر شده است تا جایی که در حال حاضر، خانواده کوییک و پژو 207 تنها هاچ‌بک‌های بازار ایران محسوب می‌شوند. ازاین‌رو، ایران‌خودرو با افزودن تیپ‌های جدید به خانواده 207 و سایپا با معرفی اطلس سایپا به‌عنوان فیس‌لیفت کوییک، سعی کرده‌اند به این بخش از بازار کمی تنوع ببخشند. به همین دلیل، در ادامه قصد داریم دو نمونه از این مدل‌های جدید یعنی اطلس و پژو 207 با موتور TU3 را باهم مقایسه کنیم.

طراحی بیرونی اطلس سایپا و پژو 207

همان‌طور که اشاره شد، اطلس سایپا نسخه فیس‌لیفت کوییک است که در عقب و جلو بازطراحی کاملی را تجربه کرده تا ظاهر مدرن‌تری پیدا کند. تغییرات این خودرو شامل چراغ‌ها، سپرها و جلوپنجره جدید می‌شود که علیرغم الهام گیری واضح از خودروهایی مثل فورد کا پلاس و رنو کپچر، توانسته نمایی زیباتر و مدرن‌تر از کوییک را به نمایش بگذارد. از سوی دیگر، 207 هم درواقع فیس‌لیفت پژو 206 است که در قسمت دماغه با چراغ‌ها و سپر جدید، تغییرات بزرگی را تجربه کرده تا شبیه 207 اصلی شود اما در عقب تا حد زیادی با 206 یکسان بود و صرفاً گرافیک داخلی چراغ‌ها و سپر عقب آن متفاوت است.

به‌طورکلی، هرچند پایه و اساس این دو خودرو کاملاً قدیمی بوده و به تیبا 2 و پژو 206 بازمی‌گردد اما اطلس به لطف طراحی جدیدتر و همین‌طور برخورداری از عناصر کراس مانند مثل ریل‌های روی سقف و روکش‌های پلاستیکی روی گلگیرها، تا حدودی بروزتر از رقیب خود به نظر می‌رسد هرچند که در قسمت جانبی کاملاً ریشه‌های قدیمی خود را نشان می‌دهد. از سوی دیگر، با وجودی که سال‌ها از زمان معرفی 207 می‌گذرد اما این خودرو در بازار محدود کشورمان هنوز هم در برابر رقبای مدرن‌تری مثل اطلس می‌تواند حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

داخل سایپا اطلس و پژو 207

درحالی‌که کوییک از کابینی بسیار بی‌روح و کسل‌کننده با داشبورد تمام پلاستیکی سیاه رنج می‌برد، سایپا برای اطلس داشبورد و رودی‌های کاملاً جدیدی را طراحی کرده است که با دریچه‌های تهویه دایره‌ای، نمایشگر ایستاده در بالای داشبورد، تریم دورنگ مشکی و کرم و صفحه آمپر جدید، چند سر و گردن نسبت به کوییک بهتر به نظر می‌رسد. البته برخی از این ویژگی‌ها مثل‌تریم دورنگ و نمایشگر لمسی فقط در تیپ‌های فول ارائه می‌شود ولی بااین‌حال، فضای کلی کابین اطلس لوکس‌تر و بروزتر از کوییک به نظر می‌رسد. از سوی دیگر، 207 که در قسمت پایینی داشبورد، کنسول مرکزی و رو دری‌ها با 206 یکسان است، کهنه‌تر از اطلس به نظر می‌رسد و صرفاً از غربیلک فرمان و صفحه آمپر متفاوت بهره می‌برد که با بازطراحی بخش بالایی داشبورد همراه است.

بنابراین، در اینجا باید با اختلاف کمی، برتری را با اطلس سایپا دانست. همچنین از لحاظ جاداری کابین و فضای پای عقب هم اطلس دست برتر را دارد زیرا همه از فضای بسیار تنگ صندلی‌های عقب 206 و 207 خبر داریم. صندوق بار اطلس نیز با 285 لیتر ظرفیت، کمی از 207 با 245 لیتر بزرگ‌تر است. بااین‌حال، از لحاظ کیفیت داخلی دو خودرو تقریباً در یک سطح هستند و هردو از کابین پلاستیکی بی‌کیفیت رنج می‌برند هرچند که شاید بتوان 207 را کمی از این لحاظ بهتر دانست.

امکانات اطلس و 207

اطلس در چهار تیپ مختلف عرضه می‌شود که شامل دو تیپ دستی و دو تیپ اتوماتیک خواهد بود. فعلاً قیمت تیپ فول دستی اعلام شده که G نام دارد و در اینجا هم همین تیپ را با 207 TU3 مقایسه می‌کنیم.

اطلس سایپا 

پژو 207 TU3

ترمزها جلو دیسکی عقب کاسه‌ای جلو دیسکی عقب کاسه‌ای
ترمز ABS و EBD دارد دارد
سیستم کنترل کشش دارد ندارد
سیستم کنترل پایداری دارد ندارد
سیستم کمکی سربالایی دارد ندارد
ترمز کمکی دارد ندارد
ایربگ 2 عدد 2 عدد
سیستم تهویه نیمه اتوماتیک اتوماتیک
نشانگر تعویض دنده دارد ندارد
سنسور دنده عقب دارد دارد
فرمان هیدرولیک هیدرولیک
تنظیم ارتفاع چراغ جلو دارد دارد
مه شکن جلو و عقب دارد دارد
پنجره‌ها برقی جلو و عقب برقی جلو و عقب
رینگ 14 اینچی فولادی 14 اینچی فولادی
دی‌لایت دارد دارد
تنظیم صندلی‌های جلو دستی دستی
بلوتوث دارد دارد
USB و AUX دارد دارد
پایش باد تایرها دارد ندارد
چراغ‌های خودکار دارد ندارد
نمایشگر لمسی 7 اینچی 7 اینچی
دکمه‌های روی فرمان دارد دارد
دوربین دید عقب دارد دارد
آینه‌های جانبی تاشو برقی تنظیم برقی
آنتن کوسه‌ای دارد ندارد
تریم داخلی دورنگ تک‌رنگ
کروز کنترل ندارد دارد
سانروف دارد ندارد

 

می‌بینیم که اطلس سایپا در تجهیزات کاملاً نسبت به 207 برتری دارد و پژوی ایران‌خودرو در برابر رقیب سایپایی کاملاً خودروی فقیری است. البته برخی تجهیزات اطلس مثل سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری و پایش باد تایرها طبق الزام استانداردهای 85 گانه ارائه شده‌اند و به‌زودی ایران‌خودرو هم باید همین آپشن‌ها را در 207 ارائه کند.

پیشرانه سایپا اطلس و پژو 207

اطلس به نسخه ارتقاءیافته پیشرانه 1.5 لیتری خانواده کوییک و ساینا مجهز شده ک همچنان هشت سوپاپ است اما با تغییراتی مثل تجهیز به سیستم زمان‌بندی سوپاپ‌ها حالا خروجی کمی بالاتری برابر با 90 اسب بخار قدرت و 137 نیوتن متر تولید می‌کند. از سوی دیگر، ایران‌خودرو پژو 207 TU3 را به‌عنوان جایگزینی برای 206 تیپ 2 ارائه و آن را به موتور 1.4 لیتری هشت سوپاپ مجهز کرده است که تنها 75 اسب بخار قدرت و 118 نیوتن متر گشتاور دارد؛ بنابراین، در این قسمت هم برتری کاملاً با اطلس است و هنگام سنگین بودن خودرو کشش بهتری خواهد داشت. از لحاظ مصرف سوخت هم با توجه اعداد اعلامی دو شرکت، اطلس سایپا با وجود قدرت بیشتر، تنها حدود نیم لیتر در هر صد کیلومتر بنزین بیشتری مصرف می‌کند.

قیمت و جمع‌بندی

هنوز قیمت رسمی اطلس اعلام نشده اما طبق قیمت‌هایی که فعلاً به‌صورت غیررسمی مشخص شده، این خودرو در تیپ G قیمتی در حدود 345 میلیون خواهد داشت که البته احتمال دارد در قیمت نهایی مقداری به این رقم اضافه شود. این در حالی است که قیمت پژو 207 با موتور TU3 توسط ایران‌خودرو نزدیک به 324 میلیون تومان اعلام شده اما این رقم در بازار به نزدیک 530 میلیون تومان رسیده که حتی می‌تواند با قیمت بازار آینده اطلس سایپا هم حدود صد میلیون تومان اختلاف داشته باشد؛ بنابراین، برنده این مقایسه را باید اطلس سایپا با طراحی مدرن‌تر، تجهیزات بیشتر، موتور قوی‌تر و قیمت ارزان‌تر دانست. این خودرو همچنین از لحاظ فضای داخلی و هزینه‌های نگهداری هم نسبت به 207 برتری دارد.

مشخصات فنی اطلس و 207

سایپا اطلس

پژو 207 TU3

پیشرانه 4 سیلندر M15I 4 سیلندر TU3
حجم موتور 1500 سی‌سی 1360 سی‌سی
سوپاپ 8 8
قدرت 90 اسب بخار 75 اسب بخار
گشتاور 137 نیوتن متر 118 نیوتن متر
گیربکس 5 سرعته دستی 5 سرعته دستی
محور محرک جلو جلو
مصرف سوخت 6.9 لیتر 6.4 لیتر
طول 4,020 میلی‌متر 3,872 میلی‌متر
عرض 1,685 میلی‌متر 1,669 میلی‌متر
ارتفاع 1540 میلی‌متر 1,441 میلی‌متر
فاصله محوری 2,410 میلی‌متر 2,443 میلی‌متر
حجم صندوق بار 285 لیتر 245 میلی‌متر
قیمت کارخانه 344,870,000 تومان 323,800,000 تومان

نوشته های مشابه

‫9 دیدگاه ها

  1. سلام
    با اعلام این قیمت‌های نجومی و بسیار بالای محصولات سایپا توسط شورای رقابت ، مشخص شد که مافیای واقعی خودرو در کشور سایپا هستش و از پشتیبانی کامل دولت و نهادها و سازمانهای مربوطه از جمله شورای رقابت و وزارت صمت هم برخوردار هست
    بااینکه امسال سال مهار تورم هست ولی عملا میبینیم که سایپا هیچ اهمیتی برای این شعار و عملی کردنش قائل نیست و از شروع سال جدید 2 بار در همه‌ی محصولات و به صورت آشکار (و 1 بار هم در برخی محصولات و بصورت چراغ خاموش و شبانه) اقدام به افزایش قیمت محصولات خودش کرده ، این در حالیست که به هیچ کدوم از محصولاتش هیچ آپشن خاصی اضافه نکرده بلکه حتی در مواردی خیلی از آپشن‌ها رو هم حذف کرده (نمونه این مورد میتونیم به کوییک آر تیپ اس اشاره کنیم که قرار بود فول آپشن باشه ولی عملا همه‌ی آپشن‌هاشو حذف کردن از جمله رینگ آلومینیومی و مانیتور و دکمه پلی فرمون ووو …)
    یکی از گرون‌ترین محصولات سایپا هم که چند روز پیش قیمتش اعلام شد «اطلس» هستش ، که همه ما میدونیم همون کوییک هست با تغییرات خیلی جزئی در فیسش ، با همون موتور همون بدنه و استحکام و همون آپشن‌ها ، ولی با قیمتی یک برابر و نیم کوییک ، این یک ظلم آشکار از طرف سایپا به مشتریان خودش و علی‌الخصوص به حواله‌داران «اطلس» هستش و ما از شورای رقابت و وزارت صمت و نهادهای مربوطه میخواییم که ورود جدی به این موضوع که خلاف فرموده‌ی رهبری در جهت محقق شدن شعار سال (مهار تورم و رشد تولید) هست ، داشته باشند .

    1. هر خودرو جدیدی هزینه های جدیدی برای شرکت ایجاد میکنه ، با کوچکترین تغییر فرم بدنه باید قالب پرس خودرو عوض بشه و این قالب ها هزینه های میلیاردی دارن ، شما یه هزینه واسه پنوماتیک خودرو انجام بدین حدود ۳۰ میلیون خرج بر میداره حالا این یه سری تغییرات اساسی توی ظاهر خودرو و موتور داده شده

      1. مگه مشتری باید تاوانشو بده، اصلا درب این حلبی سازها را ببندن و ماشین با کیفیت وارد کنند

  2. واقعا جای تاسف داره که مجبوریم پراید اصلاح شده‌ی ۳۵ سال پیش و ۲۰۶ چراغ عوض شده‌ی ۲۰ سال پیش رو با کیفیتی به پراتب پایین‌تر از اون سالها بخریم…
    البته که از ماست که بر ماست…
    شاهین اتومات قیمت نهایی شده ۶۲۵ تومن!
    کیا پگاس کره‌ای هم قیمت همین شاهین پر از ایراده!
    چینی‌های بازارهای خارجی که دیگه بماند که قیمت‌هایی همین حوالی دارن اما بازم با چینی بودنشون میارزن به کل هیکل سایپا و ایرانخودرو

  3. 206پلاس نزدیک ترین تجربه ماها از ۲۰۷ بوده.ما ایرانیان هرگز خودرو پژو ۲۰۷ اصلی رو ندیده و نخواهیم دید.مشکل اینه که در یک حرکت مشمئزکننده موتور ۲۰۶ تیپ ۲ داره میاد روی ۲۰۶پلاسی که فقط باید موتور تیپ ۵ داشته باشه!!

    1. داداش توی خود فرانسه ۲۰۷ نسخه tu3jp هم داره که پرفروشش هم همین نسخه هست. اسم 207i رو هم فرانسوی ها برای 206+ برای بازار ایران انتخاب کردن. همین کار رو توی برزیل به اسم 207 کامپکت و توی چین هم دو تا بارانداز انداختن روش اسمشو گذاشتن 207 کراس. چون تغییر خط تولید واسشون صرفه نبود (207i توی ۹۴ زمانی عرضه شد که تحریم نبود). همین کارا رو کیا و هیوندا و سوزوکی و… توی هند و چین و آمریکای لاتین هم انجام میدن و از برندهاشون سو استفاده میکنن.

  4. سلام .
    قیمتی که برا اطلس گذاشتن از قیمت 207 با موتور tu5 بیشتره پس چطور اومدین با موتور tu3 مقایسش میکنین؟

  5. کشور با این همه منابع و مردم انقدر فقیر که ماشین های از رده خارج رو اسم جدید میزارن و چراغ عوض میکنند مردم از رو ناچاری صف هم وامیستند
    آقایی که اسمتو گذاشتی مسئول و فقط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا