مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

بررسی ارزش خرید و مشخصات جیلی آزکارا فردا موتور

در بین خودروسازان چینی، جیلی به لطف سدان باکیفیت امگرند که سال‌ها پیش به‌صورت وارداتی در کشورمان عرضه شد، یکی از برندهای چینی خوش‌نام در ایران محسوب می‌شود. بااین‌حال، به دلیل تحریم‌ها و ممنوعیت واردات، سال‌ها خبری از جیلی در ایران نبود و هرچند اخیراً خودروسازان بم جیلی X3 پرو را برای عرضه در کشورمان معرفی کرده اما این خودرو که با همکاری لیفان تولید می‌شود را نمی‌توان حضور جدی جیلی در ایران تلقی کرد. از سوی دیگر اما فردا موتور با واردات جیلی آزکارا قصد دارد این برند باکیفیت چینی را دوباره به شکلی جدی در کشورمان مطرح کند. در ادامه با ارزش خرید و مشخصات فنی جیلی آزکارا وارداتی آشنا خواهیم شد.

معرفی کلی جیلی آزکارا

خودرویی که قرار است با نام آزکارا در ایران عرضه شود، درواقع جیلی بویوئه (Boyue) نام دارد که اولین بار در اوایل سال 2016 معرفی شد. این خودرو که تاکنون چندین بار فیس‌لیفت شده، با نام‌های مختلفی در کشورهای گوناگون به فروش می‌رسد. بویوئه اولین فیس‌لیفت خود را در سال 2018 تجربه کرد که تغییراتی جزئی را به همراه داشت. سپس نسخه فیس‌لیفت دیگری با تغییرات بزرگ‌تر در سال 2019 با نام بویوئه پرو معرفی شد. این نسخه که با نام آزکارا در بازارهای صادراتی عرضه می‌شود، همان خودرویی است فردا موتور به ایران می‌آورد.

جیلی آزکارا

جیلی در سال 2021 نسخه جدید دیگری از این شاسی‌بلند را با نام بویوئه X معرفی کرد که ظاهر اسپرت‌تری دارد. در اواسط سال 2022 نیز نسل دوم بویوئه با ظاهر کاملاً متفاوت و پلت‌فرم جدید معرفی شد ولی بااین‌وجود، تولید نسل اول همچنان ادامه دارد و ما در ایران همان مدل قدیمی‌تر بویوئه پرو را خواهیم دید. این خودرو در ایران اولین بار چند ماه پیش در نمایشگاه روایت خدمت وزارت صمت به نمایش درآمد. این شاسی‌بلند چینی در مالزی با نام پروتون X70 عرضه می‌شود و جیلی حتی نسخه وانت آن را هم با نام فاریزون FX تولید می‌کند.

جیلی آزکارا

طراحی بیرونی آزکارا

هرچند محصولات جیلی معمولاً از طراحی معقولی بهره می‌برند اما آزکارا با وجود فیس‌لیفتی که در سال 2019 تجربه کرده، سن بالای خود را نشان می‌دهد. در این فیس‌لیفت هرچند قسمت دماغه خودرو با چراغ‌ها، جلوپنجره و سپر جدید کاملاً بازطراحی شده اما فرم ساده و تا حدودی قدیمی پروفیل جانبی خودرو دست‌نخورده باقیمانده است. در جلو چراغ‌های افقی تا حدودی نصبت به‌اندازه خودرو کوچک به نظر می‌رسند و بین آن‌ها جلوپنجره پنج‌ضلعی با الگوی داخلی دو حلقه‌ای جای گرفته است که در محصولات قدیمی‌تر جیلی می‌دیدم. در عقب نیز هرچند چراغ‌ها دستخوش تغییراتی شده‌اند اما فرم کلی آن‌ها همچنان مشابه نمونه اولیه سال 2016 است. آزکارا با 4,544 میلی‌متر طول، 1,831 میلی‌متر عرض و 1,694 میلی‌متر ارتفاع، در کلاس کامپکت قرار می‌گیرد.

جیلی آزکارا

داخل آزکارا

جیلی برای بویوئه پرو یا همان آزکارا در سال 2019 داشبورد کاملاً جدیدی را نسبت به نسخه اولیه سال 2016 طراحی کرد که هرچند هنوز هم بروز به نظر می‌رسد اما در برابر چینی‌های جدیدتر بازار حرف چندانی برای گفتن نخواهد داشت. طراحی ساده و قدیمی دریچه‌های تهویه و نمایشگری که در میانه داشبورد به شکل یکپارچه جای گرفته نشان می‌دهد که با خودرویی نسبتاً سالخورده طرف هستیم. بااین‌حال، طراحی شیب‌دار کنسول مرکزی با شیفتر الکترونیکی گیربکس، غربیلک فرمان D شکل با پره پایینی کرومی، دکمه‌های پیانو مانند زیر نمایشگر بزرگ 12 اینچی مرکزی، صفحه آمپر دیجیتالی و تریم مشکی براق و طرح چوب روی داشبورد از ویژگی‌های قابل‌توجه کابین آزکارا هستند.

جیلی آزکارا

امکانات جیلی آزکارا

با توجه به نمونه‌ای که از این خودرو در نمایشگاه روایت خدمت دیدیم، فردا موتور تیپ فول آپشن آزکارا را برای عرضه در کشورمان انتخاب کرده که از تجهیزات زیادی شامل موارد زیر برخوردار است:

  • دوربین 360 درجه با حالت نمایش سه‌بعدی
  • تنظیم برقی صندلی‌های جلو با سردکن و گرم‌کن
  • سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای
  • چراغ‌های روز
  • ترمز پارک برقی با اتوهولد
  • سیستم تهویه مجزا بین ردیف اول و دوم
  • سیستم هشدار خروج از خط
  • رادار نقطه کور
  • سیستم کمکی ماندن در بین خطوط
  • سیستم کمکی کروز هوشمند
  • سیستم نوربالا اتوماتیک
  • رادار تصادف از جلو
  • جک برقی صندوق عقب به همراه سنسور پایی
  • صفحه آمپر دیجیتالی
  • سقف پانورامیک
  • تریم چرمی کابین
  • ترمز اضطراری خودکار
  • سامانه کنترل پایداری و کنترل کشش
  • و…

پیشرانه جیلی آزکارا

شاید برجسته‌ترین ویژگی آزکارا را بتوان قوای محرکه آن دانست. این خودرو از یک پیشرانه 1.5 لیتری سه سیلندر توربوشارژ با سیستم هیبریدی خفیف یا MHEV استفاده می‌کند که با همکاری ولوو توسعه پیدا کرده است. سیستم هیبریدی خفیف 48 ولتی این خودرو از یک موتور الکتریکی کوچک تشکیل شده است که به‌طور موقتی می‌تواند تا 13 اسب بخار به قدرت پیشرانه بنزینی اضافه کند. مجموع خروجی این سیستم هم 190 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن متر گشتاور است که توسط یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه انتقال پیدا می‌کند. دیگر ویژگی قابل‌توجه این خودرو، برخورداری از سامانه چهارچرخ محرک است که در بین انبوهی از شاسی‌بلندهای دیفرانسیل جلوی بازار ایران می‌تواند برگ برنده‌ای به آن باشد.

جیلی آزکارا

قیمت و جمع‌بندی

هنوز قیمت رسمی آزکارا در بازار ایران مشخص نشده است اما در اسناد گمرک، قیمت خام این خودرو نزدیک به 20 هزار یورو معادل یک میلیارد و 100 میلیون تومان اعلام شده است که با توجه به تعرفه و سایر هزینه‌ها، باید انتظار قیمتی در حدود دو میلیارد تومان را داشته باشیم. بدین ترتیب، جیلی آزکارا به رقیب مستقیم تیگو 8 پرو e پلاس هیبریدی تبدیل خواهد شد.

جیلی آزکارا

جدول مشخصات فنی جیلی آزکارا

پیشرانه 1.5 لیتری 3 سیلندر توربو هیبریدی خفیف
قدرت 190 اسب بخار
گشتاور 300 نیوتن متر
گیربکس 7 سرعته دوکلاچه
محور محرک چهارچرخ
مصرف سوخت 5.8 لیتر در هر صد کیلومتر
ظرفیت باک 52 لیتر
حجم صندوق بار 378 لیتر
شتاب صفرتاصد 10.0 ثانیه
حداکثر سرعت 200 کیلومتر بر ساعت
طول 4,544 میلی‌متر
عرض 1,831 میلی‌متر
ارتفاع 1,694 میلی‌متر
فاصله محوری 2,670 میلی‌متر
وزن 1450 کیلوگرم

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. واقعا کسی حاضر دو میلیارد بده
    ماشین مثل تقویت شده سه سیلندری

  2. واقعا کسی حاضر دو میلیارد بده
    ماشین مثل تقویت شده سه سیلندری بده

  3. جیلی بویو ۲۰۲۲ مدل ال, کجا و این کجا؟!! وارد کننده های خودرو با وارد کردن مدل ۲۰۲۳ این خودرو سود ۱۵۰ درصدی نمیتونستن به جیب بزنند و ترجیح دادن فیس لیفت قدیمی جیلی رو وارد بکنند

  4. درودبر شما
    لایق ما ماشین چینی نیست تازه وقتی هم که می خری کیفیت بد و ل ازم یدکی ان هم نایاب هست فقط کاش کسانی که در کار واردات خودرو هستند یه کم به فکر جان هم وطن خود هم بودند

  5. سلام فردا موتور بجای وارد کردن خودرو جدید بهتره روی تحویل خودرو های ثبت نامیش تمرکز کنه نه واردات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا