مکمل بنزین
تاریخچه

نگاهی به چند برند خودروسازی که دیگر وجود ندارند

ما می‌خواهیم در این مطلب به سراغ چند برند خودروسازی جهان برویم که دیگر وجود ندارند. پس برای اطلاعات بیشتر در این حوزه همراه ما باشید. شرکت‌های خودروسازی زیادی هستند که پس از عرضه یک یا دو محصول، دیگر نامی از آنها در بازار باقی نمی‌ماند و به کلی فراموش شده‌اند.

از طراحی خودرو گرفته تا مشکلات مالی و کنترل کیفیت همگی از جمله عواملی هستند که موجب می‌شوند برخی از برندهای خودروسازی دیگر به کار خود در این صنعت ادامه ندهند. این مشکل می‌تواند برای برندهای شناخته شده نیز رخ دهد.

بسیاری از این شرکت‌ها در طول حضور خود در بازار با مشکلاتی زیادی همچون مدیریت ضعیف و دست‌ کم‌ گرفتن هزینه‌های زنجیره تأمین روبرو بوده و در نتیجه با ورشکستگی مواجه می‌شوند. گاهی وقت‌ها نیز پیش می‌آید که یک کمپانی بزرگ به سراغ خریداری کمپانی کوچکتر می‌رود؛ ولی پس از مدتی به‌ دلیل سودآور نبودن، فعالیت آن را متوقف خواهد کرد.

حالا ما در ادامه به سراغ چندتا از این کمپانی‌های ورشکسته رفتیم و می‌خواهیم کمی یاد آنها را زنده کنیم. آیا می‌توانید همینجا حدس بزنید که دلیل توقف فعالیت یا ورشکستگی آنها چه بوده است؟ پس بیایید برای اطلاعات بیشتر به سراغ آنها برویم.

برند Oldsmobile

اگر برایتان سوال شده که دلیل انتخاب این نام برای برند خودروسازی چه بوده است، باید اشاره کنیم که فردی به نام Ransom E. Olds آن را تاسیس کرده بود! اولدزموبیل آمریکایی اولین برند خودروسازی بود که در پایان قرن نوزدهم خودروهای بنزینی زیادی را تولید کرد. اما در سال 1908، جنرال موتورز آن را خریداری کرد. اگرچه اولدزموبیل چندین مدل موفق را در دهه 90 به بازار عرضه کرد، ولی سرانجام در سال 2004 به کلی با توقف تولید و فعالیت مواجه گشت!

نگاهی به چند برند خودروسازی که دیگر وجود ندارندبرند Saab

برند سوئدی ساب در سال 1945 ایجاد شد و سپس به تولید خودروهای عجیبی پرداخت که از امنیت بالایی برخوردار نبودند! بیشتر خودروها مشخصات یکسانی داشتند ولی در بین آنها 900 خودروی پرفروش نیز به چشم می‌خورد. این برند نیز کمی بعد یعنی در سال 1989 توسط جنرال موتورز خریداری شد. جنرال موتورز که دید از پس پروسه پیچیده مدیریت آن بر نمی‌آید، سعی کرد که ساب را در سال 2010 به اسپایکر بفروشد؛ سرانجام در سال 2016، این کمپانی به طور کلی متوقف شد.

نگاهی به چند برند خودروسازی که دیگر وجود ندارندشرکت Plymouth

والتر پی. کرایسلر در سال 1928 شرکت Plymouth را تاسیس کرد. قرار بود خودروهای این شرکت جایگزین خوبی برای خودروهای گران‌قیمت بازار باشند. علی‌رغم مشکلات مکرری که در کیفیت ساخت خودروها وجود داشت، پلیموث همچنان به عنوان یکی از پرفروش‌ترین خودروهای آمریکایی شناخته می‌شد. سرانجام در سال 2001 به طور کلی فروش آن به شدت کاهش یافت و سپس متوقف شد.

نگاهی به چند برند خودروسازی که دیگر وجود ندارندبرند Rover

سال 1878 بود که این برند تاسیس شد؛ خودروهای باکیفیت این شرکت در دهه 50 و 60 میلادی به شدت تحت توجه علاقمندان قرار گرفتند. برند روور کمی بعد خودش خودرو تولید نمی‌کرد و مالکیت معنوی آن را به خودروساز دیگری با نام جگوار لندروور داد. در نهایت، در سال 2005 نیز به طور کلی ورشکست شد.

نگاهی به چند برند خودروسازی که دیگر وجود ندارندکمپانی De Tomaso

آلخاندرو د توماسو برند De Tomaso را تاسیس کرد. جالب است بدانید که موتور این خودروها آمریکایی بود ولی مراحل ساخت و طراحی محصولات در ایتالیا انجام می‌شد. فورد سهام آن را در سال 1973 خریداری کرد اما مشکلاتی در این راه وجود داشت، تا اینکه شرکت در سال 2004 به طور کلی منحل شد.

نگاهی به چند برند خودروسازی که دیگر وجود ندارندبرند Pontiac

برند Pontiac که در سال 1926 در میشیگان تأسیس شد، در ساخت برخی از موتورهای نمادین مانند Firebird و GTO فعالیت داشت. فروش دستگاه‌های این برند در طول 92 سال فعالیت خود بسیار بالا بود ولی علی‌رغم این امر، در وضعیت مالی بدی قرار گرفت و در نهایت در اکتبر 2010 به طور کامل ورشکسته شد.

نگاهی به چند برند خودروسازی که دیگر وجود ندارندشرکت DeLorean

یکی از شرکت‌هایی که در طول فعالیت کم خود فروش خوبی داشت، برند DeLorean نام دارد. این کمپانی در سال 1975 با کمک مالی دولت بریتانیا توسط مدیر سابق جنرال موتورز، جان دلورین، تأسیس شد.

مشکلات کنترل کیفیت و کمبود بودجه منجر به ایجاد مشکلاتی شده بود. با این حال، حدود 8500 نمونه از مدل DMC-12 ساخته شد؛ این خودرو در سریالی به نام بازگشت به آینده نیز به عنوان خودروی زمان معرفی شده بود. اما بر خلاف تمام تلاش‌هایی که برای سرپا نگه داشتن آن در سال 1982 شده بود، در نهایت، کمپانی با شکست روبرو و ورشکسته شد.

نگاهی به چند برند خودروسازی که دیگر وجود ندارندبرند Reliant

این برند یکی از بزرگ‌ترین برندهای متعلق به بریتانیا در سال‌های گذشته شناخته می‌شود. دو جوان که به ساخت محصولات سه‌چرخ مشغول بودند، آن را تاسیس کردند. در واقع، همین ماشین‌های سه چرخ سبک وزن بودند که منجر به شهرت برند Reliant شدند. این برند در طول 70 سال فعالیت خود مجموعه‌ای از ماشین‌ها از جمله Rebel و Scimitar را ساخت؛ اما فعالیت این کمپانی تنها تا سال 2001 ادامه داشت؛ چرا که افزایش بدهی‌ها منجر به ورشکستگی آن شد.

نگاهی به چند برند خودروسازی که دیگر وجود ندارندشرکت Austin

شرکت Austin در سال 1905 توسط هربرت آستین تأسیس شد. این برند موفق شد در بحبوحه دو جنگ جهانی با فروش دو محصول Seven و Ten خود به موفقیت بزرگی دست پیدا کند. با این حال، از سال 1952، همه چیز تغییر کرد و علی‌رغم فروش مناسب محصولات مترو، ماسترو و مونتگو در دهه 80، نام شرکت در سال 1987 از یادها رفت و به طور کلی منحل شد.

نگاهی به چند برند خودروسازی که دیگر وجود ندارندکمپانی Morris

موریس یکی از بزرگترین خودروسازی‌های بریتانیا بود. این برند که توسط ویلیام موریس تاسیس شد، با فروش بالای خودروها روبرو گشت اما مانند هر کمپانی دیگری که در بالا به آنها اشاره کردیم، بخاطر وجود مشکلاتی با شکست روبرو شد و در نهایت در سال 1984 از بین رفت.

برند Jensen

برادران آلن و ریچارد جنسن این برند را تاسیس کردند. ساخت خودروهای این شرکت بعد از جنگ جهانی دوم رقم خورد. متأسفانه، قوانین ایمنی جدید اواخر دهه 60 در ایالات متحده به شدت به کمپانی جنسن ضربه زد و علی‌رغم تمام تلاش‌ها، نام برند در سال 1976 برای همیشه فراموش شد.

نگاهی به چند برند خودروسازی که دیگر وجود ندارندشرکت Packard

برند پاکارد از همان ابتدای فعالیت خود، به ساخت خودروهای لوکس برای ثروتمندان آمریکایی روی آورد و مدل‌های واقعا خیره کننده‌ای را در دهه 20 و 30 تولید کرد. مشکلات زیادی در این بین وجود داشت و رقیبانی همچون فورد و جنرال موتورز با این شرکت رقابت می‌کردند. فعالیت این شرکت نیز تنها تا سال 1958 ادامه یافت و پس از آن کاملا منحل شد.

نگاهی به چند برند خودروسازی که دیگر وجود ندارندبرند Hillman

برادران روتس در سال 1928 کنترل این برند را در دست گرفته و آن را با هامبر ادغام کردند. پس از جنگ جهانی دوم، مشکلات مدیریتی جدی به وجود آمد و در نهایت نام آن مانند دیگر کمپانی‌های ناشناخته از یادها رفت. برای اخبار بیشتر در این حوزه همراه ما باشید.

نگاهی به چند برند خودروسازی که دیگر وجود ندارند

فاطمه آهنگریان

همیشه علاقه زیادی به حوزه خودرو و موتورسیکلت داشتم و اخبار مربوط به اونها رو دنبال میکردم. همین اشتیاق فراوان باعث شد که با سایت چرخان آشنا بشم و مطالب مختلف در این زمینه رو ترجمه کنم، کم‌کم به سئوی متون مسلط شدم و حالا به عنوان عضوی از خانواده چرخان حضور دارم.

نوشته های مشابه

‫18 دیدگاه ها

  1. دوتا برند تو ایرانه که اشغال تولید میکنه از رو هم نمیره

    1. این دو گرگ سازمان پلاک گذاری رو تسخیر کرده و حالا حالا ها همچنان از رو نخواهد رفت

  2. سلام چند تا دیگه شرکت هم هست که‌منهل شد و نام نبردید مثل داتسون ژاپن یا پرنس انگلستان و لانچیا ایتالیا

  3. سلام چند تا دیگه شرکت هم هست که‌منهل شد و نام نبردید مثل داتسون ژاپن یا پرنس انگلستان و لانچیا ایتالیا

    1. پیکان در واقع همون هیلمن هانتر جی تی و تولید شده توسط کمپانی هیلمن زیر مجموعه تالبوت انگلستانه

    2. پیکان در واقع همون هیلمن هانتر جی تی و تولید شده توسط کمپانی هیلمن زیر مجموعه تالبوت انگلستانه

  4. از هلمن یک نمونه‌ وارد و شروع به ساخت کردند که در ایران به پیکان معروف شد.
    با اینکه به روز نیست ولی جزو بی دردسرترین خودرو های موجود در ایرانه

  5. ساب جز ایمن ترین خودروهای اروپا بود جنرال موتورز چون نتونست با بدنه پولاد دو لایه و شاسی سنگین در نتیجه ایمنی و استحکام بسیار بالای بدنه تولیدات ساب وفق بده و همچنین حاضر نشدن مهندسین ساب از کمتر کردن عیار آلیاژ بدنه و ساشی طبق خواسته جنرال موتورز برای سبکتر کردن خودروها خود،نهایتا منجربه منحل شدن قرار داد،محصولات ساب طراحی رادیکال تر نسبت به تولیدات عامه پسند سایر برندها رو داره و همین اونو خاص میکنه، آخرین تولید ساب مدل 3’9 هست که هر کی اونو تو اروپا داره قصد فروشش رو نداره مگر اینکه مغزشو خر گاز گرفته باشه

  6. این‌دو‌خودروسازی‌ایرانی‌هم‌خودشون‌به‌درنمی‌خورنده‌وهم‌تا‌این‌مافیا‌بی‌شور‌هست‌هیچ‌پیش‌رفتی‌نخواهند‌کردهرخودروسازی‌گروه‌موتور‌می‌خواهد‌مرکز‌طراحی‌وتحقیقات‌‌وتوسعه‌‌نوآوری‌می‌خواهد‌ مدیریت‌می‌خواهد‌ومهندسی‌معکوس‌خواهد

  7. در‌ایران‌_ایران‌جیب‌سابق‌که‌پارس‌خودرو‌امروز،زامياد، ایرا‌ن‌کاوه‌که‌در‌سایپا‌ادغام شدندخاور‌که‌درایران‌خودروادغام‌شد‌است‌دیگر‌نه‌ازبرندشان‌خبری‌هست‌ونه‌نامشان‌حرفی‌در‌میان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا