مکمل بنزین
یادداشت

نقدی بر واردات خیالی خودرو در دولت!

وقتی ترامپ از برجام خارج شد و دوباره تحریم‌هایی را بر کشورمان اعمال کرد، دولت وقت برای جلوگیری از خروج ارز از کشور واردات چندین قلم کالا و از جمله خودرو را ممنوع اعلام کرد. یعنی دیگر کسی نمیتوانست ثبت سفارش انجام دهد و حتی خودروهایی که قبل از ممنوعیت ثبت سفارش شده و به گمرک هم وارد شده بودند اجازه ترخیص نداشتند، این ممنوعیت تا سال 1401 ادامه داشت تا اینکه دولت با پایان محدودیت قبلی اجازه داد خودرو مجددا وارد شود.

اما این روزها مرتبا اخباری میشنویم که فلان خودرو از فلان کمپانی خودرو ساز ثبت سفارش شد. اما این ثبت سفارش چیست که این همه طرفدار دارد.
مطابق قانون تجارت، هر وارد کننده ای برای اینکه کالایی را به کشور وارد کند میبایست از طریق سامانه جامع تجارت نسبت به ثبت سفارش آن کالا اقدام کند. این بدان معناست که پس از ثبت نام و طی مراحل احراز هویت و صلاحیت سنجی ویژه اشخاص حقیقی و حقوقی، وارد سایت سامانه جامع تجارت شده و با پر کردن قیلدهایی نظیر کشور مبدا، شرکت سازنده، نوع و تعداد کالا، قیمت و طریقه حمل و محل گمرک ورودی نسبت به ثبت سفارش اقدام مینماید. به همین راحتی.

به عبارت دیگر برای شرکتهایی که کارت بازرگانی دارند و از حداقل مدارک ثبتی قانونی برخوردارند این امکان فراهم شده تا ثبت سفارش نمایند.

تا اینجای کار وارد کننده به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است که آقای دولت من قصد واردات همچین کالایی را دارم و دولت نیز با نهایی کردن ثبت سفارش و دادن کد رهگیری اعلام میکند که بله تو اجازه داری مطابق اطلاعاتی که در سامانه ثبت کردی آن کالا را به کشور وارد کنی. چقدر راحت! اما این همه ماجرا نیست و بخش سخت قضیه مانده است.

پس از این برای اینکه واردات به صورت واقعی انجام شود می بایست شرکت وارد کننده به شرکت فروشنده پول به ارزی که در سامانه ثبت کرده پرداخت کند، یعنی قسمتی یا تمام پول ماشینهایی که ثبت سفارش شده اند را به دلار یا یورو یا یوآن به فروشنده در خارج از کشور بدهد.

حال به دو دلیل عمده، قسمت دشوار کار همینجاست چون:
1- وارد کننده چون خودرو را پیش فروش نکرده است پولی در بساط ندارد تا به فروشنده پرداخت کند.
2- واردکننده پول دارد اما به علت تحریمها نمیتواند آن را به فروشنده در خارج از کشور پرداخت کند.

از طرف دیگر به علت روند کاهشی بودن نرخ ارز در این روزها واردات به معنای ضرر برای وارد کننده خواهد بود و وارد کنندگان منتظر جهش نرخ ارز هستند.

بنابراین میبیند که با گذشت نزدیک به یک سال از اعلام مجاز بودن واردات خودرو، این روند بیشتر به یک شوخی تلخ تبدیل شده بطوری که هر روز شرکتی گمنام اقدام به ثبت سفارش واردات خودرو میکند.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. ارز نيست مرغ وارد بشه بعد شما انتظار دارين ماشين وارد بشه؟؟

  2. الان وارد کنن باید دوماه دیگه ارزونتر بفروشن. پس وارد نمیکنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا