مکمل بنزین
آشنایی با اصطلاحات و آپشن های خودرو

تفاوت 4WD با AWD در چیست؟

وقتی صحبت از خطوط محرکه خودروها می‌شود، احتمالا به یاد دو سیستم چهار چرخ متحرک (4WD) و تمام چرخ متحرک (AWD) می‌افتید. البته سیستم‌های محرکه تنها به این دو مورد ختم نمی‌شوند. در هر صورت، هر کدام از این دو سیستم تفاوت‌های زیادی دارند که باعث می‌شود خودرو بتواند در سطوح جاده‌ای مختلف حرکت کند و عملکرد خود را افزایش دهد.

اگرچه به نظر می‌رسد هر دوی این سیستم‌ها مشابه هم باشند، ولی تصمیم‌گیری درست برای انتخاب یکی از این‌ها تاثیر زیادی بر رانندگی شما خواهد گذاشت. امروزه تمام کمپانی‌های خودروسازی سعی می‌کنند که با افزایش نوآوری‌های این دو خط محرکه قابلیت آنها را نیز بهبود بخشند.

تفاوت‌های اساسی بین 4WD و AWD بر تجربه رانندگی شما تاثیر می‌گذارند، پس بهتر است که قبل از انجام دادن هر کاری این تفاوت‌ها را بدانید و سپس بر اساس آنها به سوی خریداری خودروی مورد علاقه خود بروید.

تفاوت 4WD با AWD در چیست؟

اگرچه به نظر می‌رسد که تفاوتی بین دو خط محرکه وجود نداشته باشد ولی باید گفت که این دو سیستم 4WD و AWD تفاوت‌های اساسی باهم دارند که موجب می‌شود زمان انتقال نیرو به چرخ‌ها و نحوه انتقال آن نیز متفاوت باشد.

هر دو سیستم قدرت را به چهار چرخ منتقل می‌کنند اما عوامل زیادی در این کار نقش دارند که موجب تفاوت آنها می‌شود. کشش و چسبندگی، انتقال قدرت و دیگر عوامل همگی در خطوط محرکه نقش دارند.

این مطلب را نیز بخوانید: 10 پیکاپ برقی چینی خفن با احتمال ورود به ایران

نحوه کار سیستم چهار چرخ متحرک یا 4WD

یکی از مزیت‌های سیستم چهار چرخ متحرک یا 4WD تنظیم حالت چهار چرخ متحرک به صورت دستی است. وقتی که این قابلیت را فعال می‌کنید، قدرت پیشرانه به صورت برابر بین هر چهار چرخ منتقل می‌شود تا کشش و چسبندگی خوبی را برای آنها به ارمغان بیاورد. در این حالت، گیربکس قادر است قدرت را به هر دو محور جلو و عقب منتقل کند.

با این حال، دو برد بالا و پایین نیز به راننده امکان می‌دهد تا دنده مناسب خود را بر اساس وضعیت رانندگی انتخاب کند. برد پایین قدرت و گشتاور را در سرعت‌های پایین‌تر به حداکثر ‌می‌رساند، این در حالی است که برد بالا بیشتر روی افزایش کشش در شرایط جاده‌ای نامناسب متمرکز است.

ولی پس از غیرفعال کردن آن، قدرت تنها به چرخ‌های عقب منتقل شده و با سیستمی مشابه دو چرخ متحرک روبرو می‌شویم. این قابلیت در بکسل بارهای بزرگ و صرفه‌جویی در مصرف سوخت کاربردی خواهد بود.

تفاوت 4WD با AWD در چیست؟در هر صورت، این راننده است که می‌تواند تصمیم بگیرد در شرایط جاده‌ای مختلف از کدام سیستم با چه ویژگی‌هایی استفاده کند.

نحوه کار سیستم تمام چرخ متحرک یا AWD

خط محرکه تمام چرخ متحرک می‌‌تواند به طور دائم قدرت و کشش را برای هر چهار چرخ خودرو به ارمغان بیاورد. بنابراین دیگر راننده قادر نیست که این تنظیمات را به صورت دستی کنترل کند. در نتیجه، خودرو با توجه به شرایط جاده و سطوح آن، نیرو را به صورت خودکار بین چرخ‌های جلو و عقب توزیع می‌کند.

خودروهایی که به AWD مجهز شده‌اند، دارای حسگرهای خاصی هستند تا نیرو را هوشمندانه‌تر بین چرخ‌ها منتقل کنند.

دیفرانسیل مرکزی قرار گرفته در این نوع از سیستم محرکه قادر است قدرت را به طور برابر در محورهای جلو و عقب توزیع کند. در نتیجه خودرو در سطوح جاده‌ای نامناسب نیز ثبات خوبی خواهد داشت.

تفاوت 4WD با AWD در چیست؟چند نکته مهم درباره دو خط محرکه 4WD و AWD

  1. خودروهایی که به سیستم چهار چرخ متحرک یا 4WD مجهز شده‌اند، مناسب آفرود هستند و راننده به راحتی می‌تواند از آن برای بکسل کردن نیز استفاده کند.
  2. در این حالت تمامی چرخ‌ها از حداکثر گشتاور برخوردارند. البته راننده قادر است به صورت دستی تنظیم کند که خودرو بین کدام یک از این دو حالت یعنی چهار چرخ متحرک و دو چرخ متحرک جابجا شود.
  3. در خودروهای چهار چرخ متحرک با سیستم AWD نیرو به صورت یکنواخت و پیوسته بین هر چهار چرخ منتقل می‌شود و بیشترین کشش وجود دارد.
  4. خودروهایی که بیشتر به سطح جاده متمرکز هستند، به دلایل زیادتری از سیستم چهار چرخ متحرک AWD استفاده می‌کنند، چون این سیستم تطبیق‌پذیری بالاتری دارد و عملکرد خوبی در هر سطح جاده‌ای از خود نشان خواهد داد.

مزایای هر دو خط محرکه

از آنجایی که خطوط محرکه تمام چرخ متحرک و چهار چرخ متحرک عملکردها و کاربردهای متفاوتی دارند، در شرایط خاصی بهتر عمل خواهند کرد. مهم نیست که به دنبال آفرود باشید یا قابلیت‌های اسپرت و مسابقه‌ای، در هر صورت، می‌توانید با توجه به نیاز و اولویت خود از یک کدام از این دو سیستم بهره ببرید.

تفاوت 4WD با AWD در چیست؟چهار چرخ محرک مناسب آفرود و بکسل

کمپانی‌های خودروسازی معمولا از سیستم چهار چرخ متحرک در پیکاپ‌ها و شاسی بلندها استفاده می‌کنند. این دو نوع از وسیله نقلیه برای آفرود و بکسل کردن بسیار مناسب هستند! سیستم چهار چرخ متحرک با حالت کم برد خود می‌تواند در سرعت‌های پایین، کشش خوبی را فراهم کند.

علاوه بر آن، حداکثر گشتاور به خودروها امکان می‌دهد تا در سطوح مختلف جاده‌ای حرکت کنند و گل و لای، یخ و هر چیز دیگری جلوی آنها را نگیرند.

حالت 4WD به قابلیت تنظیم دستی مجهز شده تا راننده در صورت نیاز، آن را به حالت دو چرخ متحرک تبدیل کند. این امر در بکسل کردن و یک‌کشی تاثیر زیادی دارد و موجب می‌شود تا خودرو بتواند بارهای سنگین را بکسل کند‌.

بنابراین سازندگان شاسی‌بلندها همچنان ترجیح می‌دهند که برای حفظ عملکرد و کارایی به جای AWD از 4WD استفاده کنند.

سیستم تمام چرخ متحرک سازگار با تمام جاده‌ها

سیستم‌های تمام چرخ محرک یا AWD می‌توانند در هر نوع از سطوح جاده‌ای سازگار باشند و به طور مداوم نیرو و کشش را به چرخ‌ها منتقل کنند. دیفرانسیل مرکزی با عملکرد خوب خود، پایداری و هندلینگ خوبی را فراهم می‌کند.

تفاوت 4WD با AWD در چیست؟بنابراین مهم نیست در چه نوع سطح جاده‌ای باشید، چون در هر صورت، این نوع از خط محرکه می‌تواند با کاهش میزان چرخش چرخ‌ها ایمنی زیادی را فراهم کند ‌و در انواع مختلف جاده از جمله آسفالت، جاده‌های نامطلوب، یخی، برفی و غیره عملکرد عالی از خود نشان دهد. تمامی این عوامل در کاهش تصادفات تاثیر بسزایی خواهند گذاشت. خوب است بدانید که سیستم AWD در کواترو آئودی به کار رفته است.

دو سیستم 4WD و AWD در کدام خودروها وجود دارند؟

از آنجایی که 4WD در آفرود و یدک‌کشی کاربرد دارد، پس جای تعجب نیست که در بسیاری از وسایل نقلیه مجهز به این ویژگی‌ها وجود داشته باشد. اگر بخواهیم به برخی از خودروهایی که از این سیستم استفاده می‌کنند اشاره کنیم، می‌توانیم فورد رنجر 2024، شورولت کلرادو 2024، تاکوما تویوتا را نام ببریم.

خوب است بدانید که بیشتر شاسی بلندهای جدیدی که امسال به بازار می‌آیند، قرار است به سیستم چهار چرخ متحرک مجهز شوند. فورد برونکو، شورولت تاهو و کادیلاک اسکالید، جیپ رانگلر و لندرور دیفندر از این سیستم برخوردارند.

تفاوت 4WD با AWD در چیست؟سیستم تمام چرخ متحرک بیشتر در وسایل نقلیه جدیدتر استفاده می‌شود. یکی از دلایل این امر این است که این اتوموبیل‌ها که معمولا در دسته خودروهای کامپکت، سدان و خودروهای اسپرت قرار می‌گیرند، بیشتر در جاده‌ها استفاده می‌شوند تا خارج از جاده. خودروسازی‌ها از AWD در سریع‌ترین خودروهای خود استفاده می‌کنند که آئودی A3، لامبورگینی رووئلتو و… نیز جزو آنهاست.

AWD یا 4WD کدام را انتخاب کنیم؟

تصمیم‌گیری درست بین دو سیستم AWD یا 4WD به شما کمک می‌کند تا بر اساس نیاز و اولویت خود خودروی مورد نظر را بیابید و تجربه رانندگی بهتری را کسب کنید.

تفاوت 4WD با AWD در چیست؟در ابتدا به این امر توجه کنید که معمولا در چه نوع جاده‌ای رانندگی می‌کنید. اگر به قابلیت‌های یدک‌کش نیاز دارید و خارج از جاده‌ها رانندگی می‌کنید بهتر است که به دنبال خودروهایی مجهز به سیستم 4WD باشید تا حداکثر کشش و پایداری را تجربه کنید.

سیستم AWD به طور خودکار تعادل را در هر چهار چرخ حفظ می‌کند و می‌تواند با سازگاری در هر نوع از شرایط جاده‌ای میزان تصادفات را کاهش دهد. این نوع از خط محرکه، شتاب بالایی را برای خودرو به ارمغان می‌آورد و نسبت به چهار چرخ متحرک کنترل بهتری وجود خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا