مکمل بنزین
گزارشتحلیلیخبرداخلی

ساخت 69 هزاردستگاه از انواع خودروها در شهریورماه سال جاری!

طی چند روز اخیر اخباری حاکی از میزان تولید خودرو درآخرین ماه تابستان سال جاری درکشور منتشرشده است. برطبق اعلام وزارت صنعت و معدن، این میزان تولید برابر با هزار و ۸۱۲ دستگاه خودرو در شهریور بوده است و طبق آمارهای بدست آمده ۹۹ درصد از تیراژ ساخت و تولیدات به گروه خودرو در بخش محصولات سبک و یک درصد دیگر به بخش ساخت محصولات تجاری و سنگین اختصاص یافته است. باتوجه به گزارش ارزشیابی تولیدات ساخت داخل کشور ازجانب اداره‌کل خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، کیفیت خودروها که در این بازه تولید و روانه بازار شده‌اند نسبت به آمار مشابه در سال گذشته در همین ماه، بهبود یافته و استانداردها و میزان نمرات کسب شده محصولات توسط خودروسازان ارتقا یافته است.

همچنین میزان ساخت خودروها توسط تولیدکنندگان خودرو در کشور دراین ماه، نشانگر عرضه 50 مدل خودرو در گروه محصولات سبک و هفت مدل درگروه سنگین است. در این ماه دو گروه خودرو سبک و خودرو سنگین توانستند در مجموع 12 محصول خود را به سطح کیفی چهارستاره سازمان استاندارد رسانده و موفق به کسب نمرات بهتر نسبت به سایر تولیدات شوند. حال به بررسی چندین نمونه از این خودروها درسطوح مختلف ساختاری خواهیم پرداخت.

طبق این گزارش دریافتی، درگروه سبک و در بخش تولید وانت، وانت تندر که یکی از محصولات ساخته شده توسط شرکت ایران خودرو است، موفق به دریافت سه ستاره کیفی شده و بالاترین کیفیت را در مقایسه با سایر اتومبیل‌ها ساخت شده در داخل کشور، در رده قیمتی کم‌تر از 50 میلیون تومان به خود اختصاص دهد و وانت سایپا151 با کسب دو ستاره کیفی در این رده، موفق به کسب رتبه دوم دراین جایگاه شده است.

اما در رده قیمتی بیش از 50 میلیون تومان، وانت پیکاپ فوتون ایران خودرو دیزل تنها مدلی بود که توانست دو ستاره کیفی را به خود اختصاص دهد.

در بخش سواری نیز تولیداتی همچون مزدا 3 نیو شرکت بهمن خودرو و سوزوکی گرند ویتارا شرکت ایران خودرو ساخته شده درکارخانه خراسان در رده قیمتی بالاتر از 100 میلیون تومان، موفق به کسب چهار ستاره‌کیفی و بالاترین کیفیت تولیدات دراین بازه شده‌اند.

در رده قیمتی 75 الی 100 میلیون تومان نیز تولیداتی همچون هیوندا i20 کرمان موتور و کیا سراتو گروه خودروسازی سایپا موفق به کسب چهارستاره کیفی از این سازمان شده‌اند. از دیگر محصولات این رده نیز می‌توان به تیگو ۵ مدیران خودرو و jac j5 کرمان موتور، دراین کلاس اشاره‌کرد که با دریافت سه ستاره‌کیفی دررتبه بعدی قراردارند.

در رده قیمتی 50 الی 75 میلیون تومان نیز خودرو هیوندا i10 از تولیدات شرکت کرمان موتور، موفق به کسب چهارستاره کیفی شده است و محصولاتی همچون چانگان cs35 سایپا سیتروئن، آریزو ۵ مدیران خودرو و برلیانسh330 پارس خودرو توانسته‌اند سه‌ستاره کیفی را دراین سطح به خود اختصاص دهند. همچنین خودرو آریو اتوماتیک شرکت سایپا، دو ستاره به دست آورده است.

در رده قیمتی 25 الی 50 میلیون تومان نیز خودروهایی همچون رنو ساندرو، پارس تندر پارس‌خودرو، پژو ۲۰۷ اتوماتیک، تندر90 اتوماتیک و تندر۹۰ پلاس اتوماتیک با کسب چهار ستاره کیفی، موفق به دریافت  رده بالاترین کیفیت خودروها تولیده شده در داخل کشور را دراین ماه و دراین بازه قیمتی به خود اختصاص دهند.

درآخرین کلاس نیز رده قیمتی پایین تر از 25 میلیون تومان، دو خودرو سایپا 131 و سایپا132 تنها موفق به کسب یک ستاره کیفی شده‌اند.

کلام پایانی

حال پس از ارزشیابی ماهانه توسط وزارت صنعت و معدن و طبق این گزارش برای سطح‌کیفی محصولات تولیدی در داخل کشور، دربین تمامی شرکت‌هایی که نام آنها ذکر شده‌است، سه نمونه از تولیدات ایران خودرو در رده کیفی چهارستاره قرارگرفته است و این شرکت از لحاظ تعداد محصولات با درجه کیفی بالا در رتبه قرار داشته و دو شرکت کرمان موتور و پارس خودرو هرکدام با قرار داشتن دو محصول آن‌ها  در رده کیفی چهار ستاره، در رتبه بعدی قرار دارند.

امین ایرجی

هیچ گاه از علاقه خود به دنیای اتومبیل غافل نشوید. یک مازندارنی اصیل. علاقمند به خودروهای آلمانی و سیستم های پیشرفته. نویسنده و کارشناس بازار خودرو ایران و مسائل روز صنعت خودرو در سرتاسر جهان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا