مکمل بنزین
گوناگونخبر

نگاهی به عجیب و غریب‌ترین کانسپت‌های تویوتا

معمولا شرکت‌های خودروسازی قبل از ساخت و عرضه محصولی، از کانسپت آن رونمایی می‌کنند. این نمونه‌های مفهومی گاهی اوقات نمایانگر نمونه‌های تولیدی آینده هستند و منطقی است که ببینیم خودروسازان آنها را در معرض دید بگذارند.

حالا در این مطلب به سراغ پنج تا از عجیب و غریب‌ترین کانسپت‌های تویوتا رفتیم؛ این کانسپت‌ها هیچوقت در خط تولید قرار نگرفتند و تنها در حد نمونه‌های مفهومی باقی ماندند. تویوتا این پنج کانسپت را جواهر پنهان می‌نامد!

خوب است بدانید که این نمونه‌ها توسط طراح CALTY در کالیفرنیا ساخته شدند و هرگز به صورت رسمی در معرض دید همگان قرار نگرفتند. ولی حالا می‌بینیم که تویوتا قصد دارد این پنج گوهر کمیاب خود را به جهانیان نشان دهد؛ با ما همراه باشید.

کانسپت آینده High Performance تویوتا

سال 1989 بود که تویوتا این کانسپت اسپرت، اولترا آیرودینامیک High Performance را ساخت. اگر به تصویر آن نیز نگاهی بیاندازید، متوجه طراحی جالب چرخ‌های جلوی آن خواهید شد. این طراحی موجب شده تا چرخ‌های جلو در زیر پوششی قرار بگیرند و حتی موتور نیز با فشار دادن چند دکمه از بدنه بیرون می‌آید تا در هنگام رانندگی گرمای کمتری به خود ببیند.

این نمونه مفهومی هرگز وارد خط تولید نشد ولی علاقمندان خاص خود را دارد. بیایید مدل بعدی این کانسپت‌ها را باهم بررسی کنیم.

کانسپت برقی بدون اسم تویوتا

قبل از اینکه حتی فکر ساخت پریوس به ذهن سازنده خطور کرده باشد، CALTY این نمونه مفهومی بدون اسم را ساخته بود. این هاچ‌بک تمام برقی دو درب شکل شیب‌دار و جالبی داشت. سطح صاف آن موجب می‌شد تا در هنگام رانندگی ایرودینامیک خوبی را به ارمغان بیاورد ولی تایرهای بسیار نازک مقاومت غلتشی را کاهش می‌دادند.

کانسپت X86D تویوتا

طراح CALTY برای ساخت این کانسپت از Scion FR-S الهام گرفت. خودروی Scion FR-S امروزه تویوتا GR86 نامیده می‌شود. به هر حال، این طراح در آن زمان، کانسپت X86D تویوتا 4 درب را با امکاناتی نظیر چهار چرخ متحرک و موتور چهار سیلندر تخت ساخته بود.

کابین نیز به ویژگی‌های زیادی مجهز شده بود و متمرکز بر راننده بود. متاسفانه تصاویری از کابین این خودروی مفهومی منتشر نشده و هرگز نمونه‌ای از آن به صورت رسمی تولید و به بازار عرضه نشد.

کانسپت Scion NYC 

نمونه‌ای از کانسپت Scion NYC که در ابتدا برای استفاده شهری تولید شد، ظاهری عجیب و آینده‌نگرانه داشت. چراغ‌های جلویی عمودی آن از کاپوت بیرون زده بودند و بخش جلویی خودرو نیز بسیار کوچک بود. کابین طراحی جالبی داشت به طوری که سرنشینان جلو می‌توانستند در آن بایستند.

صندلی‌های عقبی تاشو نیز به سرنشینان امکان می‌داد تا دو سرنشین اضافی را سوار کنند.

کانسپت تویوتا Baby Lunar کروزر

احتمالا این کانسپت را در گذشته در جایی دیده باشید؛ چرا که در ساخت تویوتا Baby Lunar کروزر از Lunar Cruiser که در سال 2023 معرفی شد، الهام گرفته شده بود. بنظر می‌رسد که تویوتا قصد دارد از این کانسپت جدید خود در سال 2030 رونمایی کند.

کانسپت تویوتا Baby Lunar کروزر که برای اکتشاف در سطح ماه ساخته شده، سیستم هوش مصنوعی جدیدی دارد که می‌تواند زودتر از راننده مسیرهای خطرناک رانندگی را تشخیص دهد؛ همچنین به موتور و چرخ‌های قدرتمند مجهز شده و جوی استیکی برای کنترل فرمان، دریچه گاز و ترمز دارد.

فاطمه آهنگریان

همیشه علاقه زیادی به حوزه خودرو و موتورسیکلت داشتم و اخبار مربوط به اونها رو دنبال میکردم. همین اشتیاق فراوان باعث شد که با سایت چرخان آشنا بشم و مطالب مختلف در این زمینه رو ترجمه کنم، کم‌کم به سئوی متون مسلط شدم و حالا به عنوان عضوی از خانواده چرخان حضور دارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا