مکمل بنزین
یادداشت

با انحصار در تولید و واردات خودرو مثل کوبا نشویم

انحصار خودرو و تبعات آن

بعد از انقلاب سال ۱۹۵۹ در کوبا، حکومت این کشور خرید خودروهای جدید را تقریباً غیرممکن کرده بود. وضعیت اقتصادی کوبایی‌ها به حدی ناکارآمد بود که توان خرید خودروهای جدید را نداشتند. به همین دلیل رانندگان کوبایی، خودروهای کلاسیک دهه ۱۹۵۰ خود را تا به امروز نگه داشته‌اند. این خودروها عمدتاً قبل از انقلاب به کشور وارد شده بودند. این عادت مردم کوبا به خودروهای قدیمی تا به امروز باقی مانده است و به سادگی تغییر نمی‌کند. در واقع، کوبا به عنوان کشوری شناخته می‌شود که مردمش عاشق خودروهای کلاسیک خود هستند.

اگر چه تحریم ها و انحصار نیز در این عادت مردم کوبا بی تاثیر نبوده، مشابه این حالت در کشور خودمان نیز هست. برای مثال خودروی نیسان وانت یا وانت پیکان که بارها اعلام شده که تولید آن‌ها متوقف شده است ولی کماکان در لیست فروش خودروسازان داخلی هستند.

اگرچه کشور کوبا فاقد دانش و توان تولید خودرو است اما با توجه به تحریم های کشور و تحمیل انحصار های داخلی و خارجی این کشور از دایره واردات خودروی پیشرفته بیرون مانده و مردم کوبا از تکنولوژی‌های روز محروم هستند.

در کشور ما ایران اوضاع کمی پیچیده است، ایران دارای دانش تولید خودرو است و منابع انسانی و مکان و تجهیزات تولید قطعات خودرو را دارد حتی امکان واردات خودرو نیز دارد حتی بعضا خودروهایی را در خیابان‌های ایران مشاهده می‌کنیم که تولید آنها زیر 100 دستگاه در دنیا است.

علاقه مردم ایران به خودروهای به روز و مدرن و عطش و میل به خرید خودروی امن و پیشرفته، ایران را از کوبا متمایز می‌کند زیرا هم امکان خرید خودروی خارجی نو و هم خودروی دست دوم خارجی برای تجّار فراهم است که آنرا وارد بازار نمایند و به دست مشتری برسانند و هم امکان خودروی تولید داخل وجود دارد که مطابق با نیاز مردم و کشش بازار خودروی بومی تولید نماید.

اگر چه خودروهای چینی بازار ایران را قبضه کرده اند ولی با این وجود گه‌گاه خودروهای به روز غیر چینی نیز در بازار به چشم می‌خورند که میل به واردات خودرو را پر رنگ تر می‌کند.

با وجود محدودیت های بسیار در کوبا به جهت تولید خودرو و واردات آن، میلی به تولید یا واردات خودرو در این کشور دیده نمی ‌شود و مردم پذیرفته اند که باید به همین خودروهای قدیمی بسنده کنند آنها خودروهای کلاسیک را به بهترین نحو بازسازی و زیبا کرده اند و از آنها لذت می‌برند.

اما بازار خودرو ایران دیگر نمی‌پذیرد که همه مردم خودروی پنجاه سال پیش را تعمیر کنند و با بازسازی آن را دوبار سوار شوند و به دل جاده ها بزنند.

مهندس فرهاد رنجی تکاب

فرهاد رنجی تکاب کارشناس ارشد مهندسی فناوری اطلاعات علاقه مند به دنیای خودرو و تکنولوژی های به روز دنیای خودرو

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. آره واردات رو آزاد کنید تا ۴ تا بچه ریقو بالاشهری برن اندرزگو دور دور و تورم ناشی از ۲۰ میلیارد دلار واردات رو همه ما مردم پایین شهر بچشیم
    یه سری آدم که از واقعیات اقتصاد و صنعت بی خبرند، میان مقایسه می کنن که الان فلان خودرو تو دنیا ۱۷ هزار دلاره و اگه واردات آزاد بشه، میشه با یک میلیارد سوارش شد. ولی هیچ وقت حساب نمی کنن که اگه این حجم از ارز از کشور خارج بشه، چه تورمی ایجاد میشه و سال دیگه همون ماشین یه میلیاردی رو با سه میلیاردم نمی شه خرید
    جناب مثلا مهندس ، آنقدر تفاوت دانش فنی بین ایران و کوبا بالا هست که فقط از یه آدم بی اطلاع از صنعت میشه همچین مقایسه ای انجام بشه

  2. البته دولت جدید کوبا در ده سال گذشته با دنیا اشتی کرده و اول با اینترنت تری جی و الان اینترنت فورجی هم اینترنت همگانی همراه رو راه انداخته هم از لیست تحریم های امریکا خارج شده حتی هارلی دیویدسون تو کوبا داره موتور میفروشه چون کوبایی ها عاشق موتورهای هارلی هستند و کلی داره رو اقتصادش کار میکنه تا یه چیزی بین سرمایه داری و کمونیستی در بیاد و تورمش رو تقریبا مهار کرده و مطمئن باشید تا ده سال دیگه مسئله خودرو هم مثل موتورسیکلت که الان تو کشورشون اوکی شده اوکی میشه ولی صد در صد این ماشین های دهه پنجاهشون رو نگه میدارند چون به جاذبه توریستیشون تبدیل شده حتی یه زمانی حرفش بود که بیان و یه خودروی ملی ارزون قیمت با قیافه و ظاهر خودروهای دهه پنجاه میلادی ولی باطن بروز و ایمن تولید کنند و با قیمت مناسب به همه بفروشند مثل پیکان ما تو دهه پنجاه شمسی ولی فکر کنم به جایی نرسید و واردات هم ده سالی هست تو کشورشون ازاد شده ولی تعرفشون خیلی عجیب و غریب زیاد بود و نمیدونم الان تعرفه کاهش پیدا مرده یا نه ولی پژو یه زمانی حتی خودرو به کوبا صادر کرد ولی محصگلات ارزون قیمتش هم انقدر گرون شد که کسی نتونست بخره و بیخیال کوبا شد،دیگه الان سگانه ایران سوریه و کره شمالی تنها موندند البته مثل اینکه روسیه داره جای کوبا رو میگیره تا همچنان مریع کشور های منزوی کامل بمونه

  3. مصرف گرایی و برند بازی اورده ای برای کشور نداره
    واردات باتوجه به تحریم ها دردی از طبقه متوسط و پایین جامعه دوا نخواهد کرد و باید متوقف بشه
    فکر سرمایه گذاری روی خرید پلتفرم و موتور از چین باشیم اونا هم حاضرن بفروشن لازم نیست حتما واگذار کنیم بخش خصوصی ایران خودرو مهندسان مجرب و خط تولید های رباتیک و سطح یکی داره نباید فرصت سوزی کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا