مکمل بنزین
برگزیده‌هابررسی

نگاهی کوتاه به فیات ۵۰۰، گزینه فیات برای بازار ایران! ( به روز رسانی جدید)

با لغو تحریم‌های بین‌المللی گروه خودروسازی ایران‌خودرو همکاری خود را با چند شرکت خارجی آغاز کرده و توافق‌نامه‌های مختلفی را با شرکت‌های خارجی از جمله فیات به امضا رسانده است. البته هنوز سطح همکاری‌ها و یا جزئیات کامل و بیشتری از همکاری این ۲ شرکت منتشر نشده و زمان عرضه اولین محصول این برند در کشور هنوز مشخص نیست، اما فیات ۵۰۰ به‌عنوان یک خودروی کوچک شهری می‌تواند گزینه خوبی برای تولید انبوه در ایران باشد. فیات ۵۰۰ یکی از قدیمی‌ترین مدل‌های فیات در دنیا محسوب می‌شود که هرسال این شرکت با ارائه تغییرات مختلف بر روی آن، جانی تازه به این کوچولوی دوست داشتنی می‌بخشد. این خودرو با تیپ‌های مختلف و قیمت‌ مناسب در سرتاسر دنیا در اختیار خریداران قرار داده شده است. مدل ۱.۲ لیتری فیات ۵۰۰ با دنده دستی در بازار استرالیا در حدود ۱۸۰۰۰ دلار قیمت‌گذاری شده است که اگر قیمت دلار استرالیا را ۳۰۰۰ تومان درنظر بگیریم این مدل به پول کشورمان در حدود ۵۴ میلیون تومان قیمت دارد.

همچنین فول‌ترین مدل این خودرو با موتور ۱.۴ لیتری و گیربکس ۵ سرعته اتومات که با نام فیات ۵۰۰ LOUNGE شناخته می‌شود در حدود ۲۶۰۰۰ دلار قیمت‌گذاری شده است که با نرخ پول کشورمان در حدود ۷۸ میلیون‌تومان خواهد شد. این قیمت برای خودرویی با این ابعاد کمی زیاد است که می توان این را نقطه ضعف فیات ۵۰۰ دانست.

محاسن طراحی ظاهری زیبا، پیشرانه‌های مناسب و گیربکس دستی جذاب، کابین هیجان‌انگیز
معایب مناسب نبودن برای تمامی افراد جامعه، گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک بحث‌برانگیز، قیمت بالا به‌عنوان یک خودروی کوچک

طراحی ظاهری

2016-fiat-500-8

در طول سالهایی که فیات ۵۰۰ در دنیا عرضه شده است همواره هرسال یک پله نسبت به مدل قبلی پیشرفت داشته تا به این مرحله رسیده است. طراحی مدل ۲۰۱۶ این خودرو بسیار زیباتر و بهتر از قبل شده و نظرات مثبت زیادی را می‌تواند به‌خود جلب کند. در مدل ۲۰۱۶ چراغ های جلو و ورودی هوای در بخش روبرویی خودرو بیشترین تغییرات را نسبت به نسل گذشته داشته‌اند. استفاده از نوار کرومی در اطراف جلوپنجره باعث شده که فیات ۵۰۰ چهره اسپرت و زیبایی پیدا کند. همچنین یکی از بخش‌هایی که فیات همیشه برای ۵۰۰‌های تولیدی خود درنظر می‌گیرد و باعث می‌شود علاقه‌مندان زیادی را جذب کند، طیف رنگی مختلف و گسترده در این سری از خودروهای فیات است. این رنگها واقعا این کوچولوی زیبا را خواستنی، می‌کنند و جای خالی چنین خودروی کوچک و زیبایی در کشورمان حس می‌شود. رینگ‌های آلیاژی ۱۵ اینچی برای این خودرو با این ابعاد بسیار انتخاب مناسبی است که فیات بسیار هوشمندانه انجام داده.

کابین

2016-fiat-500-26

با ورود به کابین فیات ۵۰۰ با یک خودروی با کیفیت روبرو خواهید شد که این برند به تمام جزئیات آن دقت ویژه‌ای داشته است. پلاستیک بکار رفته در کابین اگر چه از جنس ارزان انتخاب شده اما کیفیت آن نسبت به محصولات داخل ایران بسیار متفاوت است و جنس مناسبی دارد. طراحی داخلی این خودرو با سادگی خود بسیار جلب توجه می‌کند و بسیار زیبا طراحی شده و فیات از شلوغ‌کاری زیاد، دوری کرده است. البته جای سیستم تهویه اتوماتیک در کابین خالی بوده اما دکمه‌های سیستم تهویه بسیار خوب طراحی شده است.

مانیتور ۵ اینچی داخل کابین نیز از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده که متصل به ۶ اسپیکر قدرتمند شده است. صندلی‌های این خودرو به‌صورت دستی جابجا می‌شوند اما بسیار راحت هستند و شما اگر مدت‌ها رانندگی کنید، اصلا احساس خستگی نخواهید کرد. دوربین دنده عقب و سانروف از دیگر امکانات این خودرو محسوب می‌شوند. از لحاظ ایمنی نیز این کابین مجهز به کیسه‌هوای سرنشینان جلو، ایربگ محافظ سر و کیسه‌هوای جانبی است.

پیشرانه

2016-fiat-500-21

پیشرانه‌های ۱.۲ لیتری و ۱.۴ لیتری بهترین انتخاب خریداران فیات ۵۰۰ خواهند بود البته این خودرو با پیشرانه ۰.۹ لیتری ۲ سیلندر نیز عرضه شده است. پیشرانه ۱.۴ لیتری این خودرو توانایی تولید ۹۹ اسب بخار قدرت در گشتاور ۶۰۰۰ دوربردقیقه دارد. این موتور به گیربکس‌های دستی و اتومات مجهز شده است. پیشرانه ۱.۲ لیتری این خودرو نیز توانایی تولید ۶۳ اسب‌بخار قدرت را دارد. اگر این خودرو شانس حضور در کشورمان را پیدا کن احتمالا با یکی از این موتور‌ها عرضه شود که برای یک خودرو با این ابعاد و وزن، مناسب خواهند بود.

کلام آخر

2016-fiat-500-9

در ایران فیات ۵۰۰ رقبای سرسختی مانند کیا پیکانتو، میتسوبیشی میراژ و احتمالا هیوندایی i10 خواهد داشت. این خودروها در کشور ما با قیمتی کمتر از ۸۰ میلیون‌تومان عرضه شده‌اند که همین احتمال عرضه فیات ۵۰۰ با موتور ۱.۲ لیتری را قوت می‌بخشد. با نگاه به رقبای این خودرو، فیات ۵۰۰ برای رقابت در بازار داخلی باید با قیمت کمتر از این خودروها عرضه شود و اگر در کشورمان مونتاژ شود احتمال اینکه قیمت مناسب‌تری داشته باشد زیاد است. به هر حال این خودرو به‌عنوان یک پیشنهاد برای صنایع خودروسازی کشورمان یک گام مثبت و خوب است اما موفقیت آن، با قیمت مناسب، امکان‌پذیر خواهد بود. البته فیات ۵۰۰  به‌صورت وارداتی توسط شرکت توسعه بین الملل لوتوس با قیمتی معادل با ۹۱ میلیون تومان در حال حاضر به فروش می رسد که مجهز به موتور ۱.۲ لیتری است.

به روز رسانی (دی ماه 1401) :

با توجه به باز شدن واردات پس از سالها، گروه پارسیان خودرو به عنوان نماینده کمپانی ایتالیایی فیات در کشور، به زودی متولی محصولات این کمپانی خوش نام اروپایی در کشور شده و اقدام به واردات سواری های فیات خواهد کرد. فیات 500 و فیات تیپو هر و جز اصلی ترین گزینه های واردات به کشور هستند!

به نظر شما این محصولات با چه قیمتی در بورس کالا عرضه خواهند شد؟

 

 

علی شیرعلی بیک

مهندس مکانیک گرایش طراحی جامدات از دانشگاه آزاد تهران‌جنوب. علاقه مند به طراحی صنعتی مخصوصا خودرو. مترجم و نویسنده درحوزه خودرو، تکنولوژي و صنایع مرتبط

نوشته های مشابه

‫8 دیدگاه ها

  1. چقدر بدبختیم ما
    ارزش پولی مون جوری شده که حتی نمیتونیم این جاروبرقی را بخریم…91 ملیون تومن!!
    خدایا خودت ظهور کن دیگه…بسمونه!

  2. چرخان با این خبرپودرمون کردی!!قیمتا رو ببین تو رو خدا الآن با این پولها نهایت بتونی یه لپ تاپ گیمینگ بخری تو فورزاهوریزن باهاش فیات برونی!

    1. فیات جزو خودروساز های مطرح نیستش که بخواد بیاد توی فورزا هورایزن،درضمن با ۷۰ تومن خرید پیسی گیمینگ بشدت بهتره نسبت به لپتاپی که داغ میکنه و قدرت کمتری داره

  3. عههههه نویسنده این مطلب منم که
    بعد از سالها دارم دوباره مطالبی که می‌نوشتم و می‌خونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا